Wiek przedszkolny to moment, kiedy można zapobiec przyszłym problemom edukacyjnym. Nauczyciele rozmawiali o wspieraniu dzieci

pqtmpZrQ

Coraz więcej dzieci ma problemy motoryczne, a to ma później odzwierciedlenie w nauce czytania i pisania. Zwracali na to uwagę specjaliści podczas konferencji 'Dostrzegam – Wspieram – Rozwijam. Małe kroki do wielkich umiejętności” zorganizowanej w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Tarnowie.

Eksperci podkreślali, że wiele problemów wynika z tego, że dzieci w wieku przedszkolnym spędzają za dużo czasu przy smartfonach i tabletach. Prowadzi to do trudności w nauce i stawia przed nauczycielami nowe wyzwania.

– Na przykład dzieci są bardzo słabe motorycznie, słabe manualnie. To ma później odzwierciedlenie w nauce czytania i pisania. Mierzymy się z tym, że dzieci bardzo dużo czasu spędzają przy mediach elektronicznych co ma przełożenie na koncentracje uwagi, procesy pamięciowe, które są niezbędne do tego, żeby proces edukacji przebiegał bezproblemowo. Symptomy zwiastujące te trudności można zaobserwować już w okresie przedszkolnym, więc bardzo ważne jest to, aby zarówno rodzice nie traktowali ich jako typowych zachowań z których dziecko wyrasta, tylko potrafili je dostrzegać i w odpowiednim czasie na nie reagować.

– mówiła Barbara Kurowska, pedagog, logopeda i nauczyciel akademicki

Jak podkreślała Jadwiga Chaim, nauczyciel – konsultant w Małopolskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Tarnowie,
wiele z tych problemów można w pełni wyeliminować i skorygować na etapie edukacji przedszkolnej.

– Jest bardzo duże zapotrzebowanie, zwłaszcza na to, aby wspierać nauczycieli przedszkoli i rodziców dzieci przedszkolnych, ponieważ w tym okresie przedszkolnym można wyłapać wiele rzeczy. Nauczyciele przedszkolni są fachowcami, którzy mogą wyłapać drobne niedoskonałości czy zaburzenia i je skorygować, żeby później dziecko nie miało takich problemów w wieku szkolnym.

Małopolski wicekurator oświaty Katarzyna Mitka, dodaje, że w powszechnej świadomości rola nauczyciela przedszkolnego jest umniejszana. Dlatego ważne jest budowanie społecznego zaufania do osób wykonujących ten zawód.

– Jest to nauczyciel o bardzo szerokich kompetencjach i najczęściej bardzo dobrze wykwalifikowany. Natomiast szerokie postrzeganie w naszym społeczeństwie absolutnie nie pasuje do tych umiejętności i tych kompetencji. Bardzo często mówi się o nauczycielach przedszkola, że to są przedszkolanki, ciocie, czyli to jest takie deprecjonowanie.

 

Konferencja była skierowana do dyrektorów oraz nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Wydarzenie to miało na celu upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie wspierania rozwoju dzieci oraz budowania współpracy między placówkami oświatowymi a specjalistami.

Exit mobile version