Projekt Podłęże – Piekiełko. 3 oferty w przetargu na pierwszy odcinek nowej linii

linia kolejowa Szczyrzyc Tymbark fot. Krzysztof Dzidek

fot. Krzysztof Dzidek, PKP PLK

Są 3 oferty w przetargu na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże – Piekiełko. Między Szczyrzycem i Tymbarkiem mają powstać między innymi dwa tunele.

Ceny wahają się od niecałych 2 do ponad 2,1 miliarda złotych. 8-km odcinek nowej linii kolejowej ma być gotowy w 2029 roku. W ramach inwestycji powstanie przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej oraz stacja Szczyrzyc.

Równocześnie trwa już modernizacja linii kolejowej 104 między Chabówką i Nowym Sączem, co jest elementem projektu Podłęże – Piekiełko. Ten zakłada, że w 2030 roku podróż z Nowego Sącza do Krakowa potrwa godzinę.

Co powstanie między Tymbarkiem i Szczyrzycem?

Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą jeździć pociągi z Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza.

Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (o długości 3,8 i 1 km), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.

Powstanie też nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Będzie można z niego szybko dojechać m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej, czy Gdowa.

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże – Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego projektu.

Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się w 2025 roku, a do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Źródło: PKP PLK.

Exit mobile version