– Brak wyciągania wniosków z drobnych incydentów może prowadzić do eskalacji przemocy – ostrzega psycholog Patryk Hajdo.
W audycji Bez Skierowania odniósł się do wstrząsającej tragedii w Tarnowie, gdzie 16-latek zginął z rąk swojego rówieśnika po kłótni w lasku Lipie.
– Na agresję trzeba reagować zawsze i stanowczo. Trzeba ją nazywać po imieniu i się jej sprzeciwiać. Granica, za którą nie idą konsekwencje, to granica martwa – mówił ekspert.
– Trzeba jasno powiedzieć, że nie zgadzamy się na agresję, trzeba powiedzieć czym jest ta agresja, bo tutaj warto zwrócić uwagę, że jeżeli ja jako człowiek dorosły powiem do nastolatka 'nie wolno być agresywnym’, to on powie, kopiąc kolegę, że on agresywny nie jest, ponieważ w jego przeżywaniu wszyscy rówieśnicy tak robią i to nie jest żadna agresja. Więc trzeba to nazwać konkretnie, że kopanie, szturchanie, plucie, dokuczanie, wyzywanie czy obrażanie, to są przejawy agresji. Trzeba zawsze powiedzieć jakie konsekwencje wyciągniemy jeżeli nasz nastolatek nie powstrzyma się przed tym, ponieważ postawienie granicy to jedno, ale granica bez konsekwencji jest zawsze granicą martwą.
Specjalista w pracy z dziećmi i młodzieżą zwrócił uwagę, że kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje zachowanie ważne jest od najmłodszych lat.
– Tak, aby w umyśle dziecka, a potem nastolatka tworzył się związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tym co ja dzisiaj zmajstrowałem, a tym że nie ma potem dobranocki, czyli tym co ja zrobiłem, a jakie spotykają mnie konsekwencje. Wówczas konsekwencje w formie represji ze strony aparatu sprawiedliwości nie będą tylko fantazją, czymś co mnie nie dotyczy, ale czymś co może mnie realnie spotkać.
Zdaniem psychologa, w ograniczeniu agresywnych zachowań wśród uczniów, może pomóc większy nacisk na dyscyplinę w szkołach.
– Bo jeżeli nasze nastolatki są świadkami tego, że można być agresywnym wobec nauczyciela i on jedynie może wpisać uwagę, to w zasadzie można zrobić wszystko i każdemu.
Patryk Hajdo dodał, że do przemocy wśród nastolatków dochodzi coraz częściej, czasem z powodów tak błahych, jak brak markowych ubrań czy bycie 'innym” w oczach grupy, dlatego ważna jest rozmowa, która pomoże młodym wyrazić emocje i lepiej zrozumieć pewne zachowania.
– Można zapytać 'co ty sądzisz, jak ty to widzisz’, troszkę ukierunkowując rozmowę na określone tory, czyli 'jak myślisz, czemu tak zrobił, a co mógłby zrobić innego, a czy ty wiesz jak się zachować’. Warto też mieć taką uważność, że nasz nastolatek często będzie udzielał odpowiedzi, które naszym pedagogicznym zdaniem są niewłaściwe i nam się nie podobają, ale to nie do końca chodzi o to, żeby on od razu wiedział, bardziej chodzi o to, żeby pokazać mu coś co zaprocentuje w przyszłości.
Przypomnijmy – niedawno w Tarnowie doszło do tragicznego zdarzenia. 16-latek ugodził nożem swojego rówieśnika podczas kłótni w lasku Lipie. Chłopiec zmarł po kilku godzinach w szpitalu.
Dziś tarnowska młodzież przejdzie ulicami miasta w marszu przeciwko przemocy, by uczcić pamięć ofiary i wyrazić sprzeciw wobec obojętności na agresję.
Wszystkie audycje Bez Skierowania znajdziesz TUTAJ