Ułatwienia w egzaminie ósmoklasisty dotyczą wielu uczniów

Ai7CtT9f

fot. freepik

Wydłużony czas pisania, ułatwienia dotyczące zaznaczania odpowiedzi, a nawet możliwość pisania egzaminu w domu.

Wielu uczniom piszącym egzamin ósmoklasisty przysługują dodatkowe ułatwienia. Należy jednak pamiętać, żeby w odpowiednich terminach złożyć wnioski i dopełnić formalności.

Najczęściej dostosowania dotyczą uczniów z niepełnosprawnościami, jednak przykładów jest więcej.

– I tutaj mam na myśli różne niepełnosprawności, czyli na przykład słabowidzących, słabosłyszących, niesłyszących, niewidzących. Uczniów z niepełnosprawnościami intelektualnymi w stopniu lekkim na przykład. Dla uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi, afazją, autyzmem, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Uczniów, którzy posiadają opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie stwierdza się specyficzne trudności w uczeniu się jak na przykład dysgrafia, dysortografia czy dysleksja, przewidziane jest dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu.

– mówiła Aleksandra Smoła, pedagog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnowie.

Z ułatwień mogą korzystać też osoby przewlekle lub czasowo chore. W tym przypadku niezbędne jest zaświadczenie lekarskie, a sposoby dostosowania ustalane są indywidualnie.

Podobnie jest w przypadku uczniów, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej. Tutaj podstawą uprawnień jest decyzja rady pedagogicznej.

Wśród metod dostosowania najczęściej występują te wydłużające czas egzaminu i ułatwiające zapisywanie odpowiedzi.

– Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi w przypadku uczniów na przykład ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze w przypadku dzieci, które posiadają opinie o dysgrafii. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który pomaga zapisywać odpowiedzi zdającego do zadań otwartych.

Zależnie od potrzeb dostosowane może być też samo miejsce pisania egzaminu. Może to być osobna sala. Jeśli wymagają tego warunki zdrowotne, egzamin może również odbyć się poza budynkiem szkoły. Na przykład w domu ucznia.

Uczniowie mający problemy zdrowotne mogą podczas egzaminu korzystać z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i urządzeń monitorujących stan zdrowia w tym z aplikacji mobilnych.

W przypadku problemów z rozumieniem języka polskiego dopuszczalne jest korzystanie ze słownika dwujęzycznego. Dla obywateli Ukrainy przewidziane są arkusze z poleceniami i treścią zadań opisaną w dwóch językach.

Część ułatwień dotyczy tylko uczniów, którzy korzystali z nich już w toku nauki. Dlatego warto już wcześniej sprawdzić jakie formy dostosowania przysługują naszemu dziecku i wnioskować o ich wprowadzenie.

Szczegółowe informacje znajdują się w wydawanym co roku komunikacie dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Exit mobile version