Co z trzecim mostem na Dunajcu w Nowym Sączu? W sądzie jest skarga kasacyjna

most kurow020

zdjęcie ilustracyjne, most w Kurowie

Trzeci most na Dunajcu w Nowym Sączu coraz bliżej realizacji. Inwestycja, która może rozładować częściowo ruch na ul. Węgierskiej, jest w tegorocznym planie przetargów Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. W sądzie toczy się jednak postępowanie w sprawie skargi złożonej przez jedną ze stron. Czy można więc już ogłaszać sukces? Kiedy budowa realnie będzie mogła ruszyć?

Trzeci most na Dunajcu w Nowym Sączu został uwzględniony przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w planie postępowań przetargowych na ten rok. Chodzi o nową przeprawę, która ma być częścią drogi prowadzącej od ul. Piramowicza w Nowym Sączu do Świniarska, a dalej do obwodnicy zachodniej Nowego Sącza.

Szacuje się, że koszt inwestycji to około 195 milionów złotych, ale ostateczną kwotę poznamy po przetargu, który ma być ogłoszony w drugim kwartale tego roku.

Mieszkańcy Nowego Sącza widzą w tym szansę na rozładowanie dużego ruchu na ul. Węgierskiej.

– Wie Pani co się teraz tu dzieje? Trzeba rozładować ten Sącz. Korki są ogromne, to trzeba przyznać. Dawno się słyszało, że ma być, ludzie się tego dopominają. Ul. Węgierska jest wciąż zakorkowana, więc to by może rozluźniło ten ruch

– mówią mieszkańcy.

Decyzja środowiskowa została wydana już pod koniec listopada 2020 roku. Później od decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska dwie strony postępowania wniosły skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ale w 2023 roku zostały one oddalone.

Sąd rozpatruje teraz jeszcze skargę kasacyjną – informuje Agnieszka Ćwiertniewicz z Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

– Skarga pochodzi od strony, która uważa, że inwestycja powinna być prowadzona według innego wariantu niż wskazane w decyzji środowiskowej. Podniesiono m.in. naruszenie przez sąd pierwszej instancji przepisów prawa materialnego poprzez niewłaściwą wykładnię przepisów, w oparciu o które uznano, że dwa warianty alternatywne dla wariantu preferowanego zostały przez sąd uznane za racjonalne warianty alternatywne. Treść zarzutów istotnie nie różni się od tych podniesionych w skardze do WSA, a które nie zostały przez sąd uwzględnione.

Mimo to, prezydent Nowego Sącza, Ludomir Handzel podkreśla, że obecność inwestycji na liście Zarządu Dróg Wojewódzkich jest już dużym krokiem w przód.

– Walczyliśmy o to bardzo długo. Jestem cały czas w kontakcie z Zarządem Dróg Wojewódzkich. Bardzo się cieszę, że ta koncepcja, którą zaakceptowały miasto Nowy Sącz, Chełmiec i Podgrodzie, ale także Wody Polskie oraz PKP, a nade wszystko mieszkańcy Wólek jest wdrożona. Będziemy oczywiście procedować przetarg, ale także będziemy oczywiście już myśleli o tej stronie wykonawczej i tutaj rozmawiam z panem marszałkiem na ten temat.

Zarząd Dróg Wojewódzkich informuje też, że nie ma jeszcze decyzji ZRiD, czyli Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej, ale powinien ją uzyskać najpóźniej do końca marca.

Z kolei roboty związane z budową trzeciego mostu powinny zakończyć się według planu w 2028 roku.

Exit mobile version