Od dziś (15.02) w usłudze e-PIT będzie czekać na nas rozliczenie za rok 2024. Elektroniczna forma składania PIT-ów z roku na rok staje się coraz popularniejsza. Wynika to głównie z faktu, że większość danych jest w systemie wypełniana automatycznie za nas.
Warto jednak pamiętać, że niektóre informacje musimy uzupełnić lub edytować samodzielnie. Szczególnie jeśli chcemy skorzystać z przysługujących nam ulg.
– Przychody, dochody, numer rachunku bankowego, który jest zgłoszony do urzędu skarbowego oraz informacja o ulgach na dzieci wykazanych w zeznaniu za rok poprzedni, a także numer KRS, który wskazaliśmy w roku ubiegłym. Jako klienci usługi e-PIT w przygotowanym zeznaniu możemy oczywiście zmienić lub zaktualizować dane, rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub skorzystać z innych ulg i rozliczeń, o których urząd nie wie. Te rzeczy musimy zrobić i uzupełnić samodzielnie
– mówił Artur Pater, kierownik działu obsługi bezpośredniej w II urzędzie skarbowym w Tarnowie.
Wiele informacji bazuje na rozliczeniach z poprzedniego roku. Dlatego jeśli na przykład korzystaliśmy już z ulg związanych z posiadaniem dzieci, będą one automatycznie uzupełnione w systemie. Za pierwszym razem musimy jednak dodać je sami.
Wiele osób, szczególnie starszych nadal jednak korzysta z druków papierowych. Tutaj warto szczególną uwagę zwrócić na prawidłowe wypełnienie podstawowych danych, ponieważ jak się okazuje, to w nich zdarza się najwięcej pomyłek.
– Nieprawidłowy numer pesel czy nieaktualne dane adresowe. Zdarzają się też przypadki, że przy składaniu deklaracji papierowej klienci używają niewłaściwych druków lub zapominają o wymaganych załącznikach. Spotykamy też błędy matematyczne wynikające z nieprawidłowego sumowania dochodów i odliczeń czy też nieprawidłowego obliczenia podatku. Kolejnym błędem bywa nieaktualny numer rachunku bankowego, nieprawidłowy numer KRS-u lub brak podpisów.
W przypadku kiedy popełnimy jakiś błąd lub zapomnimy o przysługujących nam ulgach, mamy prawo do korekty rozliczenia.
– Każdy podatnik ma prawo do złożenia korekty deklaracji. Jeśli chodzi o termin to co do zasady zobowiązanie podatkowe ulega przedawnieniu po upływie 5 lat. Licząc od końca roku kalendarzowego w którym upłynął termin płatności podatku.
Urząd Skarbowy przypomina również, że nawiązuje kontakty w sprawie weryfikacji rozliczeń za pomocą e-maili. Wiadomości tego typu to próby oszustwa.
-Rozsyłane są fałszywe wiadomości, których autor podszywa się pod krajową administrację skarbową. Wiadomości te zawierają informacje o konieczności potwierdzenia swoich danych w celu otrzymania zwrotu. Tego typu wiadomości są fałszywe i nie zostały wysłane z serwerów krajowej administracji skarbowej i ministerstwa finansów. Otwieranie załącznika czy zamieszczonych w wiadomości linków, a nawet odpisywanie do nadawcy jest niebezpieczne, ponieważ może spowodować zainfekowanie urządzenia szkodliwym oprogramowaniem lub przekazanie danych podatnika osobom nieuprawnionym. Taką jedyną bezpieczną formą komunikacji elektronicznej stosowanej przez urząd skarbowy jest usługa doręczeń na konto w e-urzędzie skarbowym. Użytkownicy, którzy wyrazili zgodę i odbierają korespondencję mają bezpośredni i bezpieczny kontakt z urzędem skarbowym. Jest to komunikacja dwustronna.
Tego typu sprawy możemy zgłaszać na policję.