Szpecące reklamy szybko nie znikną z krajobrazu Tarnowa

20241025 120839

Tarnowscy radni kolejny raz wydłużyli okres dostosowawczy uchwały krajobrazowej w Tarnowie. To oznacza, że przedsiębiorcy dostali dodatkowe dwa lata na ograniczenie szyldów reklamowych w mieście.

Ograniczenia miały wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku, ale ten okres został wydłużony do 1 stycznia 2027 roku.

Radni swoją decyzję tłumaczyli tym, że uchwała w kilku miejscach może być zbyt restrykcyjna, więc przez te dwa lata chcą dostosować ją do realiów, tak aby nie była zbyt uciążliwa dla przedsiębiorców.

Stąd, jak mówi radny PiS Seweryn Partyński, odroczenie było tylko formalnością

– To formalność, która da nam czas, żeby przygotować tę uchwałę w odpowiedni sposób. Z tego co rozmawialiśmy z panem Jackiem Adamczykiem (Plastyk miejski), który odpowiada za przygotowanie tej uchwały, prognozuje, że w ciągu roku ma się pojawić już taka zasadnicza uchwała. Ma ona pogodzić interesy zarówno reklamodawców, reklamobiorców, jak i miasta, które ma dbać o estetykę.

Przypomnijmy, że uchwała krajobrazowa została przyjęta przez radnych miejskich już w 2019 roku i już obowiązuje, ale jej zapisy gwarantowały przedsiębiorcom okres dostosowawczy, aby mieli czas na ich usunięcie. Radni z powodu m.in. pandemii dwukrotnie już wydłużali ten okres. A trzeci raz w ubiegłym roku ponieważ z tym, że zapisy uchwał krajobrazowych w Polsce, w tym tarnowskiej, zostały zaskarżone do sądów administracyjnych, bo przypuszczano, że są niezgodne z konstytucją.

Wydłużony okres miałby zapobiec ewentualnym późniejszym odszkodowaniom jeśli okazałoby się, że są niezgodne.

Uchwała m.in. przewiduje, że w przypadku nieusunięcia billboardów przed końcem okresu dostosowawczego przedsiębiorcy musieliby zapłacić karę wynosząca 40-krotność wartości szyldu.

Określa ona także w szczegółach jak będą mogły wyglądać reklamy, które będą w przyszłości montowane na terenie Tarnowa i wydziela ona w mieście sześć stref reklamowych: Śródmieście, Stare Miasto, Rynek, ul. Żydowską, Mościce i pozostałe obszary. Jej zapisy zakazują np. wieszania reklam na zabytkach, spowodują usunięcie pulsujących reklam, a duże billboardy będą mogły być wieszane tylko poza centrum Tarnowa. Określa ona też m.in. dopuszczalną wielkość szyldów, materiały z jakich będą mogły być zrobione, a nawet precyzyjnie wielkość liter, które będą na nich widniały.

Szyldy reklamowe zostaną w Tarnowie dłużej? Rada Miejska znów pochyli się nad uchwałą krajobrazową

Exit mobile version