Czy sześciolatki powinny samodzielnie pisać? Pytamy w tarnowskich przedszkolach

kids 1093758 1280

fot. pixabay.com

Wśród rodziców najstarszych przedszkolaków zawrzało po ostatnich zaleceniach Małopolskiej Kurator Oświaty. Placówki miały otrzymać wytyczne, aby nie uczyć dzieci w 'zerówkach’ pisania.

Kurator Gabriela Olszowska tłumaczy się, że nie wydała zakazu nauki pisania, a jedynie przypomniała zapisy podstawy programowej.

O sytuację zapytaliśmy w tarnowskim Przedszkolu nr 3. Pani Renata, która pracuje z sześciolatkami, wyjaśnia, że nie ma tu mowy o nauce pisania, a o przygotowywaniu do tej nauki:

-Dzieci w zerówkach zapoznają się ze znakiem graficznym liter, natomiast typowej nauki pisania nie ma. Ćwiczymy rękę poprzez ćwiczenia grafomotoryczne i różne inne ćwiczenia ręki. Nauka pisania odbywa się dopiero w szkole podstawowej, my przygotowujemy sześciolatki do podjęcia tej nauki pisania, która będzie dopiero w szkole. My tę rękę dopiero przygotowujemy, przedszkolaki nie są oceniane ze swoich umiejętności. Zachęcamy dzieci, ale nie oceniamy. Każdy robi na swoje możliwości, jest ćwiczona tylko ręka.

 

Podobny system przygotowywania dzieci do nauki pisania opisuje Pani Ania z innej tarnowskiej placówki: dzieci uczą się prawidłowego trzymania ołówka, kredki czy też długopisu, ale nikt nie rozlicza sześciolatków z kroju pisma:

-Nie mamy tutaj żadnych stopni, żadnych ocen. Staramy się zawsze doceniać wysiłek dzieci. Nawet, jeśli wydaje nam się że może nie jest to idealnie zrobione, zawsze chwalimy, tym samym motywując dzieci do dalszego działania.

Czy jako rodzice, powinniśmy się czegoś obawiać, jeśli nasze dziecko w zerówce nie pisze równo od linijki?

-Myślę, że absolutnie nie. To jest taki czas i taki wiek, że dzieci na przestrzeni miesiąca-dwóch bardzo się zmieniają, rozwijają. Nie szufladkujmy dzieci, starajmy się je wspierać, po to by ta droga z nauką, przygoda ze szkołą, kojarzyła się tylko z czymś pozytywnym, żeby nie zniechęcała.

 

Z podstawy programowej dowiadujemy się, że dzieci, w czasie edukacji przedszkolnej, powinny uczestniczyć w zabawach przygotowujących do nauki pisania. Takie zajęcia mają przygotować rękę małego dziecka do precyzyjnego kreślenia liter w kolejnych latach. Umiejętność pisania jest wymagana dopiero przed ukończeniem trzeciej klasy szkoły podstawowej.

Exit mobile version