Dlaczego teologia? Studenci Wydziału Teologicznego rozpoczęli nowy rok akademicki

IMG 2803

Zobacz galerię:

IMG_2779

Zdjęcie 1 z 11

110 studentów rozpoczęło rok akademicki na Wydziale Teologicznym Sekcja w Tarnowie Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

Podczas uroczystości 9 alumnów pierwszego roku złożyło ślubowanie.

– Dlaczego teologia? Jest to kwestia życiowej wiary, chęci poznania sensu życia, naszego powołania. – Żyjemy w czasach, gdzie trudno jest nam odczytywać różnego rodzaju znaki. Fascynuje mnie w teologii tajemnica, którą jestem w stanie pogłębić i poznać. – Teologia dlatego, żeby móc lepiej poznać Boga.

Teologię studiują także świeccy. Są również studia podyplomowe.

– Na naszym tarnowskim Wydziale studiuje ok. 110 osób, część z nich studiuje na jednolitych studiach magisterskich. Są również studenci studiów podyplomowych. Są to nauczyciele, którzy chcą uczyć lekcji religii w szkołach. Aktualnie jest 17 osób, w minionym roku te studia podyplomowe skończyło 21 osób i z tego co wiem większość z nich uczy religii –

mówi ks. dr hab. Grzegorz Baran dziekan Wydziału Teologicznego Sekcja w Tarnowie.

W inauguracji uczestniczył także rektor UPJPII w Krakowie ks. prof. dr hab. Robert Tyrała.

– Uniwersytety katolickie nie mogą istnieć bez teologii. Teologia w Tarnowie i Krakowie są kompatybilne także poprzez jedną dyscyplinę – nauki teologiczne. Myślę, że teologia jest niezwykle potrzebna, ważna, ponieważ zwraca uwagę na to, co dotyczy wiary i przyszłości człowieka. Jesteśmy na ostatniej prostej przed ewaluacją, a więc kolejna ocena przed nami. To ostatni rok akademicki, który będzie pełny w tej ocenie i to pokaże jaka jest nasza nauka, jak bardzo się rozwijamy.

Na uroczystości obecni byli biskup tarnowski Andrzej Jeż, bp Stanisław Salaterski, przedstawiciele władz i innych uczelni.

Prorektor UPJPII ks. dr hab. Andrzej Kielian wygłosił wykład o przyszłości nauczania religii w Polsce. W rozmowie z RDN Małopolska mówił o tym jak łączenie klas, a także umieszczanie lekcji religii na pierwszej czy ostatniej lekcji wpływa na nauczanie tego przedmiotu.

– W niektórych szkołach nie są to sprzyjające zmiany, ani dla uczniów, ani dla nauczycieli. Jeżeli nauczyciel ma po kilka okienek dziennie, to też wpływa na jakość jego pracy, obniża motywację, możliwości skutecznego dotarcia z dobrym przekazem do uczniów. Czy też uczniowie, którzy muszą wcześniej wstać, albo muszą dłużej być w szkole, żeby wziąć udział w religii, to można doszukiwać się przejawów tego, że religia jest traktowana jako przedmiot drugorzędny, z którego bardziej opłaca się wypisać czy zrezygnować, niż na nim zostać. To jest przejawem pewnej nierówności czy nawet dyskryminacji.

Inauguracja roku akademickiego odbyła się w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie.

 

Exit mobile version