Obwodnica Żabna może być gotowa już za 3 lata. Droga, która poprowadzi ruch w kierunku Kielc i Warszawy i będzie alternatywą, dla drogi wojewódzkiej przebiegającej przez samo centrum podtarnowskiego miasteczka, ma szansę realizacji do 2027 roku. Taka data padła na antenie RDN Małopolska z ust wiceprzewodniczącego sejmiku województwa małopolskiego, bo to właśnie województwo będzie inwestorem tego zadania. Wojciech Skruch, który był gościem porannego programu Słowo za Słowo wskazał realny termin powstania obwodnic Żabna i Wierzchosławic.
– Gdyby decyzja co do wyboru wariantów była jeszcze w tym roku, to myślę że do końca 2027 roku te drogi mogłyby już fizycznie powstać, szczególnie obwodnica Żabna, przy której prace są już mocno zaawansowane.
Ciągle nie ma jednak decyzji co do ostatecznego przebiegu obwodnicy Żabna. Wariant preferowany przez samorząd, przebiegający po prawej stronie drogi wojewódzkiej (jadąc od Tarnowa) i dalej wzdłuż torów kolejowych, nie podoba się części mieszkańcom. Nie zgadzają się, żeby nowa droga przebiegała w pobliżu ich domów.
Tymczasem ci, którzy mieszkają wzdłuż drogi wojewódzkiej, czyli przy ul. Tarnowskiej i w Rynku narzekają, że ruch pod ich oknami jest coraz większy. Przypominają, że o obwodnicę walczą już kilkadziesiąt lat.
Wojciech Skruch wyraził nadzieję, że nowe władze gminy podejmą szybką decyzję. Jako przewodniczący komisji budżetu w sejmiku zapewnił jednocześnie, że pieniądze na obwodnicę są.
– Trzeba postawić kropkę na i. Tam był problem dotyczący mieszkańców i rozstrzygnięcia wariantu, który byłby z perspektywy samorządu gminnego najistotniejszy. Województwo oczywiście jest inwestorem i buduje tę drogę, niemniej jednak są względy społeczne, z którymi Żabno musi sobie poradzić. Decyzję trzeba podjąć w miarę szybko, ponieważ przed nami perspektywa Funduszy Europejskich dla Małopolski na lata 2021-2027, a chcielibyśmy, żeby ta inwestycja była finansowana właśnie z tych środków.
Nieco dłużej na obwodnicę mogą poczekać mieszkańcy Wierzchosławic, Łetowic i Bogumiłowic. Zarząd Dróg Wojewódzkich jest na etapie przygotowywania ostatecznej koncepcji, którą zarekomenduje władzom gminy Wierzchosławice. Kolejnym krokiem będą konsultacje społeczne i decyzja środowiskowa.
Szacowany koszt budowy obwodnicy Wierzchosławic to 270 mln złotych.