Rusza I edycja Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej 'Musica Basilica’. Koncerty i towarzyszące im prelekcje odbędą się na terenie diecezji tarnowskiej w obiektach sakralnych. Pierwszy z nich już w niedzielę o 19.00 w bazylice w Grybowie.
Jak mówi dyrektor artystyczny festiwalu dr Wiesław Ochwat, festiwal obejmie 8 koncertów muzyki klasycznej.
– Będzie to muzyka przekrojowa od epoki renesansu poprzez barok, muzykę klasyczną, romantyczną aż po pojedyncze dzieła muzyki dwudziestowiecznej i współczesnej. Do udziału w festiwalu zostali zaproszeni znakomici artyści nie tylko z Polski ale również z europejskiej sceny muzycznej. Na koncercie inauguracyjnym wystąpią Angelika i Mateusz Rzewuscy. Wśród zaproszonych gości będzie też Martynas Levickis, świetny akordeonista z Litwy, zwycięzca tamtejszej edycji 'Mam Talent’. Będą również artyści z Włoch, Niemiec i Szwajcarii.
Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej 'Musica Basilica’ odbędzie się w dniach od 7 lipca do 22 września. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Św. Stanisława BM wraz z ks. dr. Marcinem Kokoszką proboszczem w parafii pw. św. Marii Magdaleny i św. Stanisława w Szczepanowie.
Koncerty odbędą się w Bazylice św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Grybowie, Bazylice Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Tuchowie, Bazylice św. Mikołaja w Bochni, Bazylice Matki Bożej Bolesnej w Limanowej, Bazylice św. Mateusza Apostoła i Ewangelisty w Mielcu, Bazylice św. Marii Magdaleny i św. Stanisława w Szczepanowie.
Radio RDN Małopolska patronuje temu wydarzeniu.
Program festiwalu:
7.07.2024 r. Bazylika pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Grybowie
Godz.: 19:00
Recital:
Angelika Rzewuska: sopran
Mateusz Rzewuski: organy
Program:
Gioacchino Rossini (1792 – 1868) – O Salutaris Hostia z Petite Messe Solennelle.
Louis Vierne (1870-1937) – II. Symfonia organowa e-moll op. 20, cz. I. Allegro.
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Jerusalem z Oratorium “Paulus” op. 36
Stanisław Moniuszko (1819-1872) – Aria Głos mój podnoszę do Boga Rodzicy.
César Franck (1822–1890) – Choral nr II, h-moll z Trois Chorals pour Grand Orgue.
Giacomo Puccini (1858-1924) – Salve Regina.
Gabriel Fauré (1845-1924) – Pie Jesu z Requiem d-moll, op. 48.
Marcel Dupré (1886-1971) – Symphonie-Passion op. 23, IV. Résurrection.
Camille Saint-Saens (1835-1921) – Ave Maria.
Francesco Paulo Tosti (1846-1916) – Ave Maria.
14.07.2024 r. Bazylika pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Tuchowie
Godz.: 17:00
Recital:
Patryk Podwojski: organy
Program:
J.S.Bach – Toccata i Fuga d- moll Bwv 565
Improwizacja w stylu niemieckiego baroku – partita chorałowa nt. Jezu ufam Tobie
Improwizacja w stylu klasycznym – Temat oraz wariacje
Dwie improwizacje w romantycznym stylu – Cantabile ( Jezusa ukrytego) oraz Arabeska (My chcemy Boga)
Improwizacja w stylu postromantycznym – Fantazja i Fuga nt. Maryjo Królowo Polski
Léon Boëllmann – Toccata (Suite gothique op. 25)
21.07.2024 r. Bazylika pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Grybowie
Godz.: 19:00
Recital: “Salve Regina” dal 1600 al 1900
Nicoletta Guarasci: sopran (Włochy)
Luigi Vincenzo: organy (Włochy)
Program:
Abraham Van Den Kerckhoven – Salve Regina
Giovanni Battista Pergolesi – Salve Regina in Do Minor
Léonce de St Martin – Méditation sur le Salve Regina
Giacomo Puccini – Salve Regina
Gabriel Fauré – Salve Regina Op. 67 N.1
Charles-Marie Widor – Salve Regina da Sinfonia op. 13 Nr. 2
Vincenzo Bellini – Salve Regina
25.08.2024 r. Bazylika pw. św. Mikołaja w Bochni
Godz.: 15:30
Recital:
Magdalena Kulig: mezzosopran
Piotr Lempa: bas
Wiesław Ochwat, Maciej Zimka: akordeony
Program:
Gustav Mahler (1860-1911) /arr. Maciej Zimka
– Kindertotenlieder
– Rückert-Lieder
Johann Sebastian Bach – Kunst der Fuge (wybór)
1.09.2024 r. Bazylika pw. św. Mikołaja w Bochni
Godz.: 15:30
Recital: Consort Ultra Musicam
Magdalena Witczak: sopran
Karol Lipiński-Brańka: skrzypce
Anna Wróbel: wiolonczela
Agnieszka Wesołowska: klawesyn
Program:
Paweł Sieprawski – Motet 'Justus Germinavit”
Johann Sebastian Bach – Inwencja II głosowa nr 1 C-dur
Antoni Milwid – Kantata 'Semper mi Jesu”
Johann Sebastian Bach – Inwencja II głosowa nr 2 c-moll
Marcin J. Żebrowski – aria 'Suscepit Israel” z Magnificat
Marcin J. Żebrowski – aria 'Quia fecit mihi magnam” z Magnificat
Marcin J. Żebrowski – Sonata V na skrzypce i b.c.
Antonio Vivaldi – aria 'Domine Deus” z Glorii RV589
8.09.2024 r. Bazylika pw. Matki Bożej Bolesnej w Limanowej
Godz.: 15:15
Recital:
Martyna Klupś-Radny – flet,
Krzysztof Cyran – gitara
Program:
Luys Milan (1500-1561) – Falay, mina amor
Alonso Mudarra (1510-1580) – Claros y frescos rios
Luys Narvaez (1490 – 1547) Diferencias sobre “Guardame las vacas (gitara solo)
Georg Phillip Telemann (1681-1767)- Fantazja na flet solo nr 8
Georg Phillip Telemann (1681-1767) – Sonata a-moll
Mauro Giuliani (1781- 1829) – Wariacje na temat 'Follia di Spagna” op.45 (gitara solo)
Mauro Giuliani (1781- 1829) – Serenada na flet i gitarę
Gabriel Faure (1845-1924) Sicilianne
Manuel de Falla (1876-1946) – Siete canciones populares espanolas
– 1 El paño moruno
– 2 Seguidilla Murciana
– 3 Asturiana
– 4 Jota
– 5 Nana
– 6 Cancion
– 7 Polo
15.09.2024 r. Bazylika pw. św. Mateusza Apostoła i Ewangelisty w Mielcu
Godz.: 14:00
Recital: Duo Ellipsis
Alberto Cesaraccio – obój, (Włochy)
Alessandro Deiana – gitara (Włochy)
Program:
Napoléon Coste (1805 – 1883) – Consolazione Op. 25
– Les Régréts Op. 36
Johann Kaspar Mertz (1806 – 1856) – Le Gondolier Op. 65 n. 3
Ferdinand Rebay (1880 – 1953) – Sonate in E moll
– Lebharft bewegt, doch nicht zu schnell
Johann Kaspar Mertz – Fantasie Hongroise Op. 65 n. 1
Napoléon Coste – Cavatina Op. 37
– Allegro moderato
– Allegro animato
Napoléon Coste – Marche et Scherzo Op.33 b
Johann Kaspar Mertz – Fantasie originale Op. 65 n. 2
Napoléon Coste – Le Montagnard Op. 34
– Introduction
– Andantino
– Rondeau montagnard
22.09.2022 r. Bazylika pw. św. Marii Magdaleny i św. Stanisława w Szczepanowie
Godz.: 16:30
Recital: Sekstet akordeonowy:
Martynas Levickis (Litwa)
Sinisa Ljubojevic (Serbia)
Djordje Vasiljevic (Serbia)
Wiesław Ochwat (Polska)
Maciej Zimka (Polska)
Krzysztof Madyda (Polska)
Program:
Opracowania muzyki orkiestrowej Stanisława Moniuszki, Johanna Straussa i Karola Szymanowskiego na sekstet akordeonowy