Sądeczanka straciła 10 tysięcy złotych. Cyberprzestępcy oszukali nastolatkę podczas sprzedaży łóżka. O sprawie poinformował policję ojciec dziewczyny.
Młoda mieszkanka powiatu nowosądeckiego chciała sprzedać mebel przez Internet, w serwisie ogłoszeniowym. Przez komunikator dostała wiadomość od zainteresowanego ofertą, który zaproponował, że zamówi kuriera i przesłał link, który miał ułatwić sfinalizowanie transakcji.
Niestety link prowadził do sfałszowanej strony, a po wpisaniu loginu i hasła do konta, oszust uzyskał do niego dostęp. Następnie do dziewczyny zadzwonił rzekomy pracownik portalu ogłoszeniowego, który przekonywał, że kupujący wpłacił na jej konto za dużą sumę i pieniądze trzeba zwrócić, generując kod BLIK i akceptując transakcję.
Zmanipulowana młoda kobieta powtarzała ją kilka razy, bo pieniądze rzekomo nie trafiały do kupującego. Do czasu, gdy zorientowała się, że to oszustwo, przestępcy wypłacili w bankomatach na terenie Warszawy i Poznania 10 tysięcy złotych.
Policjanci radzą, jak bezpiecznie sprzedawać na portalach ogłoszeniowych:
- dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
- zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości – czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
- negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na e-mail, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
- nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów, SMS czy e-maili) od osób zainteresowanych kupnem;
- sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak! – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „O” cyfrą zero „0”);
- nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj Sms-y i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK;
- nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
- towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany.
W przypadku, gdy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, powiadom o tym policję.