Vademecum wyborcze katolika. 'Są wartości nienegocjowalne’

380113591 663538885844162 4592575637700006942 n

Już w niedzielę wybory samorządowe. Mieszkańcy zdecydują kto będzie prezydentem, wójtem, burmistrzem, radnym miasta, gminy, powiatu i sejmiku. Jakimi zasadami powinien kierować się katolik?

Rada ds. Społecznych Konferencji Episkopatu Polski przypomina zasady, którymi powinien kierować się człowiek wierzący i odsyła do treści 'Vademecum wyborczego katolika”, które mogą być pomocne przy podejmowaniu decyzji wyborczych.

Zapytaliśmy także mieszkańców regionu co decyduje o tym, na kogo zagłosują?

– Postawię na młodych ludzi, którzy mają pomysły, chcą coś zmienić. Powiew świeżości jest nam niezbędny. Kieruję się wartościami związanymi z ekologią, uniwersalnymi zasadami. – Ważne są moje zapatrywania polityczne i efektywność. Jeżeli ktoś coś obiecał, to żeby rzeczywiście działało. – Ja się kieruję swoimi przekonaniami. Chciałabym, żeby w samorządzie byli młodzi ludzie. – Będę głosowała podobnie jak w wyborach parlamentarnych. – Kieruję się sprawiedliwością, żeby dobroć wróciła do tego kraju. – Wybiorę kandydata, którego postulaty znam oraz kieruję się wartościami chrześcijańskimi.

Duszpasterz samorządowców i parlamentarzystów oraz dyrektor Uniwersytetu Nauczania Społecznego Jana Pawła II ks. dr hab. Jan Bartoszek przypomina, że są wartości nienegocjowalne takie jak ochrona życia od poczęcia do naturalnej śmierci, małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety.

– Kategorię wartości nienegocjowanych wprowadził papież Benedykt XVI, mówiąc o sprawach, z których realizacji państwom, narodom i uczciwym politykom nigdy nie wolno się wycofać. Społeczeństwo istnieje po to, by chronić życie ludzi oraz prawa rodziny. Stąd bardzo cenne jest Vademecum wyborcze katolika przygotowane przez Radę do Spraw Społecznych KEP, które w krótki, rzetelny i przystępny sposób przypomina o podstawowych zasadach, którymi winna się kierować osoba wierząca w wyborach parlamentarnych czy samorządowych.

Udział w wyborach samorządowych jest obowiązkiem każdego z nas – dodaje ks. Bartoszek.

– Udział w wyborach jest wyrazem naszego zaangażowania w życie społeczne. Łatwo jest narzekać. Współczesną chorobą naszego społeczeństwa jest bierność, pasywność społeczna. Natomiast twórcza rola każdego z nas, wyborców powinna polegać zarówno na dobrym wyborze kandydatów, to znaczy trzeba postawić na ludzi doświadczonych, fachowych w sprawach samorządowych, przygotowanych do realizacji stawianych przed nimi zadań, ale i na ludzi etycznie wiarygodnych. Od dawna w duchu odpowiedzialności za ojczyznę i dobro wspólne Kościół zachęca do dojrzewania obywatelskiego, odnośnie udziału w wyborach. Udział w wyborach stanowi ważny wymiar odpowiedzialności chrześcijanina za życie społeczne.

Vademecum wyborcze katolika przypomina, że obowiązek wyborczy wymaga odpowiedzialnych decyzji w oparciu o zasady ładu moralnego.

– W tych sprawach, które dotyczą istoty porządku moralnego, prawy rozum nie pozwala na kompromisy. W konsekwencji katolicy opowiadają się bezwarunkowo po stronie prawa do życia od poczęcia do naturalnego kresu, z równą determinacją zabiegają o ochronę praw rodziny, opartej na monogamicznym małżeństwie osób przeciwnej płci, stoją na straży zagwarantowania prymatu rodziców w wychowaniu swoich dzieci, bronią wolności sumienia i wolności religijnej, sprzeciwiają się budowaniu świata 'tak, jakby Boga nie było” – czytamy w vademecum.

 

VADEMECUM WYBORCZE KATOLIKA
1.     Uczestnictwo w wyborach
Zaangażowanie i udział w wyborach stanowią dostępny dla każdego obywatela sposób realizacji 'prawa i obowiązku’ uczestnictwa w życiu społeczno-politycznym. Udział w wyborach jest obowiązkiem sumienia katolika. Jest to bowiem dowód podstawowego zaangażowania się 'na rzecz dobra wspólnego, czyli dobra wszystkich i każdego’ .
2.     Znaczenie dobra wspólnego
Dobro wspólne stanowi sumę wartości, dzięki którym człowiek, rodzina i społeczność mogą pełniej i łatwiej osiągnąć własną doskonałość. Realizacja tak rozumianego dobra wspólnego może być zapewniona jedynie wtedy, gdy polityka oparta jest o 'poprawną koncepcję osoby ludzkiej”. Obowiązek wyborczy wymaga zatem odpowiedzialnych decyzji w oparciu o zasady ładu moralnego.
3.     Wartości nienegocjowalne
W tych sprawach, które dotyczą istoty porządku moralnego, prawy rozum nie pozwala na kompromisy. W konsekwencji katolicy:
a) opowiadają się bezwarunkowo po stronie prawa do życia od poczęcia do naturalnego kresu, które to prawo 'stanowi fundament współżycia między ludźmi oraz istnienia wspólnoty politycznej” ;
b) z równą determinacją zabiegają o ochronę praw rodziny, opartej na monogamicznym małżeństwie osób przeciwnej płci. Uważają zatem za niedopuszczalne zrównanie z rodziną innych form współżycia;
c) stoją na straży zagwarantowania prymatu rodziców w wychowaniu swoich dzieci ;
d) bronią wolności sumienia i wolności religijnej, stanowiącej 'serce praw człowieka’ ;
e) sprzeciwiają się budowaniu świata 'tak, jakby Boga nie było’ ;
f) są zaangażowani na rzecz wewnętrznego i zewnętrznego pokoju, będącego podstawowym warunkiem realizacji dobra wspólnego;
g) troszczą się o etyczny kształt procesów gospodarczych, sprzeciwiając się 'ekonomii, która zabija” .
Kwestie te stanowią zbiór zasad, które powinny być uwzględnione podczas podejmowania decyzji wyborczych. 'Właściwie ukształtowane sumienie chrześcijańskie nie pozwala nikomu przyczyniać się przez oddanie głosu do realizacji programu politycznego lub konkretnej ustawy, które podważają podstawowe zasady wiary i moralności” .
4.     Uznanie demokratycznych wyborów
O ile obowiązkiem katolika jest udział w głosowaniu i oddanie głosu zgodnie z własnym sumieniem,  o tyle w sytuacji, gdy społeczeństwo już dokonało demokratycznego wyboru – nawet jeśli jest on sprzeczny z preferencjami głosującego – należy uszanować jego wynik. W sytuacji, gdyby 'sprawujący władzę ustanawiali niesprawiedliwe prawa lub podejmowali działania sprzeczne z porządkiem moralnym, to rozporządzenia te nie obowiązują w sumieniu’. Sprzeciw katolika względem tak stanowionego prawa wynika jedynie z posłuszeństwa Bogu, a nie z racji politycznych.
5.     Modlitwa za Ojczyznę
Mając na uwadze rangę demokratycznych wyborów w budowaniu dobra wspólnego w oparciu o przypomniane zasady, prosimy wszystkich o podjęcie modlitwy w intencji naszej Ojczyzny.

bp Marian Florczyk
Przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych
Warszawa, dnia 22 marca 2024 r.

Exit mobile version