Nie trzeba mieć samych piątek, żeby zostać docenionym. W Małopolsce ruszył nowy program wsparcia uczniów

NzJdml7r

Marta Malec-Lech

Nie każdy uczeń jest dobry ze wszystkiego, nie każdy też ma warunki w swoim środowisku życia, aby się rozwijać. Zazwyczaj tylko ci wybitni mogli liczyć na stypendia, ale od teraz w Małopolsce jest inaczej. Urząd Marszałkowski uruchomił nowy program wspierania uczniów.

Program składa się z dwóch części. Przede wszystkim polega na wsparciu psychologicznym uczniów i motywowaniu ich, aby rozwijali się w tym, w czym są dobrzy. Następnie będą mogli liczyć na wsparcie finansowe w formie stypendium.

Marta Malec-Lech z zarządu województwa małopolskiego mówiła podczas rozmowy Słowo za Słowo, że ten program to wyjście do uczniów, którzy mają potencjał, ale często jest on z różnych powodów przyćmiony.

– Ten program jest skierowany przede wszystkim do uczniów, którzy są zdolni, ale są w niekorzystnej sytuacji społecznej lub ekonomicznej. Przede wszystkim będziemy tutaj wzmacniać potencjał zdolnych uczniów, którzy są właśnie w takiej sytuacji. Wsparcie będzie dotyczyło zakresu przedmiotów obowiązkowych, ale będziemy też chcieli zachęcać tych uczniów do podnoszenia swoich wyników edukacyjnych, będziemy ich też mobilizować do poszerzania swojej wiedzy, choćby poprzez udział w konkursach czy olimpiadach.

Nowy program jest finansowany z pieniędzy Unii Europejskiej i będzie realizowany przynajmniej do 2026 roku. W bieżącym roku szkolnym zaplanowano przyznanie 1500 stypendiów na kwotę blisko 10 mln złotych.

Będą mogli je otrzymać uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Kwoty stypendiów na bieżący rok szkolny wynoszą od 4200 do 7200 złotych brutto.

Marta Malec-Lech podkreślała także, że taki rodzaj wsparcia ma być sygnałem dla uczniów, że nie muszą być dobrzy ze wszystkiego.

– To jest dla uczniów, którzy niekoniecznie mają same piątki z poszczególnych przedmiotów, czy czerwony pasek na świadectwie. Wystarczy, że są dobrzy z jednego przedmiotu np. z matematyki, a z języka polskiego idzie tej osobie gorzej. Chcemy tych uczniów docenić, za to że starają się pracować nad jedną dziedziną, nad jakimś talentem, zdolnością czy umiejętnością. Powinniśmy też pamiętać o takich uczniach.

Jednak zdaniem gościa rozmowy Słowo za Słowo to nie wsparcie finansowe a terapeutyczne uczniów jest w tym najważniejsze.

– Uważam, że w każdym dziecku tkwi potencjał, ale trzeba to czasem odkryć i wesprzeć. Uczniowie zdolni często są pozostawieni sami sobie i nie zawsze sobie z tym radzą. Stąd ważne jest takie wsparcie szkół i nauczycieli w diagnozowaniu uzdolnień i tworzenia dodatkowej oferty edukacyjnej dla takich uczniów. Każde dziecko jest zdolne i wszyscy musimy być tego świadomi. Chcemy poprzez takie wsparcie budować w tych dzieciach poczucie własnej wartości, pewności siebie oraz żeby znali swoje mocne i słabe strony.

Ze wsparcia w ramach nowego programu mogą skorzystać uczniowie tych szkół, które się do niego zgłosiły. Jak na razie bierze w nim udział w sumie ponad 90 szkół podstawowych z województwa małopolskiego, w tym z subregionu tarnowskiego jest to 26 podstawówek.

Szczegóły dotyczące projektu dostępne są TUTAJ

Exit mobile version