Co młodzi sądzą o lekcjach religii? Poznaliśmy raport Wydziału Katechetycznego

IMG 1035 1

Chodzę na religię, bo wierzę i chcę – tak w większości odpowiedzieli uczniowie szkół ponadpodstawowych z terenu diecezji tarnowskiej. Wydział Katechetyczny opracował raport na podstawie badania ankietowego. Na temat lekcji religii wypowiedziało się ponad 7300 młodych ludzi.

Dużo było głosów, że religia pozwala rozwiązać wiele problemów duchowych, wnosi ważne wartości do życia młodych ludzi. Sugerowano, że lekcje powinny być jeszcze ciekawsze. Jeden z uczniów napisał, że religia uratowała go przed samobójstwem.

Uczniowie dokonali oceny lekcji religii. Podkreślili, że jest ona potrzebna i ciekawa. Były też negatywne głosy np. że bywa nudna. Ok. 1,5 proc. uczniów stwierdziło, że religia powinna być raz w tygodniu, a 9 proc. że w kościele. Młodzi sugerowali, że na lekcjach nie powinno być kartkówek i odpowiedzi ustnych.

– Zadziwiła nas szczerość odpowiedzi młodych osób i pozwoliła określić konkretne wnioski. Przede wszystkim to, że młodzież jasno i klarownie określiła, że uczestniczy w lekcjach religii ze względu na to, że wierzy, deklaruje się ludźmi wierzącymi i że chce chodzić na lekcje religii, mimo pojawiających się przeciwności ku temu np. ustawiania tej lekcji na pierwszej czy ostatniej godzinie. Pojawiają się wypowiedzi dotyczące tego, że ktoś musi wcześniej wstawać czy późno dociera do domu przez to, że uczestniczy w lekcji religii, ale uczestniczy w nich, to znaczy, że dla młodych ta lekcja jest bardzo ważna – mówi ks. dr Andrzej Jasnos dyrektor Wydziału Katechetycznego.

Uczniów zapytano także o opinię nie uczestnictwa ich rówieśników w lekcjach religii. W większości młodzi stwierdzili, że takie osoby są wyznawcami innych religii, albo nie chce im się chodzić. Ponadto wpływ mają na to: umiejscowienie tej lekcji na pierwszych i ostatnich godzinach, a także rodzina czy media.

Ankietowani uczniowie wypowiedzieli się również na temat wliczania oceny z lekcji religii do średniej. Za jest 60 proc. uczniów.

To na co zwracają uwagę młodzi ludzie to osoba, która prowadzi lekcje. W większości dla nich stanowi punkt odniesienia w trudnościach jakich doświadczają. Podkreślają także, że to właśnie nauczyciele religii inspirują ich i dają możliwość podejmowania działań wolontariackich.
Zobacz raport https://katechezatarnow.pl/?p=2722#more-2722

Wyniki raportu zaprezentowano w Kurii Diecezjalnej podczas spotkania dla przedstawicieli ruchów i stowarzyszeń. Obecna była także nauczycielka religii Bernadetta Petrykowska, która uczy w szkole podstawowej w Czarnej Tarnowskiej. Jest ona jedną z inicjatorek petycji do Minister Edukacji Narodowej o wliczanie oceny z religii/etyki do średniej ocen oraz utrzymanie dotychczasowego wymiaru godzin z tych przedmiotów. Już podpisało się pod nią prawie 8 700 osób  z całej Polski.

– Piękna jest reakcja ludzi, którzy są zainteresowani wychowaniem swoich dzieci. Najczęściej odpowiedzi udzielają rodzice i uczniowie z całej Polski, m.in. z Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Tarnowa, z mojej Dębicy, z czego bardzo się cieszę. Petycja trafi do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nadal będzie w internecie, więc będzie można składać podpisy.

Ci, którzy się podpisują pod petycją uważają m.in, że ocena z religii/etyki powinna pozostać na świadectwie, jako odzwierciedlenie wysiłku ucznia włożonego w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z danego. Ponadto ich zdaniem ocena z religii/etyki powinna być wliczana do średniej ocen.

Link do petycji
https://www.petycjeonline.com/petycja_o_wliczanie_oceny_z_religiietyki_do_redniej_ocen_oraz_utrzymanie_dwoch_godzin_z_tych_przedmiotow

Exit mobile version