ABC Empatii, czyli nowe lekcje dla dzieci o wrażliwości na innych

2d1f24b9 ae15 4ec5 9bf6 afe418ac6b32

To nowy pomysł na lekcje, podczas których dzieci mają się uczyć zrozumienia drugiej osoby, jak umiejętnie pomagać oraz jak być wrażliwym na innych, szczególnie wobec osób z niepełnosprawnościami. Projekt ABC Empatii to propozycja Fundacji Rodziny Czepczyńskich, na nowy typ zajęć w szkołach podstawowych.

Dotychczas trzy tysiące szkół w Polsce spróbowało przeprowadzić takie zajęcia u siebie, teraz projekt zawitał także do województwa małopolskiego, a pierwsza pokazowa lekcja odbyła się w Szkole Podstawowej nr 8 w Tarnowie.

– Dzieci są bardzo szczere i wrażliwe, a ich wypowiedzi świadczą o tym, że one wiedzą, że należy pomagać. Natomiast nie zawsze im to wychodzi w praktyce. Dzieci są jednak bardzo krytyczne, surowe, zbyt szybko oceniają i czasem przez niewiedzę po prostu potrafią skrzywdzić. Ten projekt jest skierowany tak naprawdę do zdrowych dzieci i ma je nauczyć poprawnych relacji pomiędzy nimi a ich rówieśnikami z niepełnosprawnościami, dysfunkcjami i chorobami. Dzięki temu nauczą się np. że powinny zauważać te dzieci, że to są tak naprawdę tacy sami ludzie jak one, mają takie same potrzeby i chcą być lubiane, czy szanowane i właśnie tego ich uczymy

– mówi Irena Ranosz-Talarek z fundacji, która przeprowadziła pilotażowe zajęcia.

Dzieci podczas zajęć spotkały się z niedosłyszącą osobą, same też wcieliły się w osobę, która słyszy tylko na jedno ucho, aby móc zrozumieć jak czuje się taka osoba np. podczas zabawy. Podczas zajęć nauczyciel posługiwał się też specjalną pomocą dydaktyczną, czyli opisami różnych niepełnosprawności w formie bajek.

Same dzieci przyznają, że lekcja była bardzo ciekawa, dużo się nauczyły i już czekają na następną.

– Było bardzo fajnie. – Ta lekcja była ciekawa i w jej trakcie nauczyliśmy się wielu rzeczy. Dowiedziałem się co to empatia, jest to wrażliwość na innych, że czujemy to samo co czuje ta osoba. Dowiedziałem się, że osoba, która słyszy może pomóc tej, która nie słyszy np. podczas gry w chowanego. – Mówiliśmy o osobach niedosłyszących, np. żeby nie pstrykać cały czas długopisami, bo denerwuje takie osoby. Trzeba być dla nich miłym. – Nauczyłam się języka migowego. Dowiedziałam się też, że osoby niedosłyszące mogą mieć mniejsze, większe niedosłyszenie, lub całkowicie nie słyszeć oraz, że trzeba im pomagać. – Nauczyliśmy się, żeby sobie pomagać, żeby nie robić sobie nawzajem krzywdy i zrozumieć osoby, które mają problem ze słuchem. – Bardzo nam się podobała taka lekcja!

Po zakończonych zajęciach dzieci otrzymały różne gadżety, a wśród nich książkę, która opowiada o przygodach niepełnosprawnego chłopca.

Pilotażowej lekcji przyglądali się przedstawiciele szkół z regionu tarnowskiego, którzy potem uczestniczyli w konferencji, a na niej opowiadano o projekcie.

Jak mówi Marta Malec-Lech z zarządu województwa małopolskiego, samorząd chciałby wprowadzić takie lekcje do placówek na swoim terenie.

– Założenie jest takie, że chcemy najpierw tych nauczycieli przygotować, a wcześniej zebrać zainteresowane szkoły, które chciałyby wziąć udział w projekcie. Mamy Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, które ma warunki, aby przygotować specjalne szkolenia dla nauczycieli. Wtedy pedagog, który byłby reprezentantem danej szkoły, otrzymywałby poza przeszkoleniem materiały edukacyjne. Po tym takie lekcje mogłyby się w danej szkole odbywać.

Na potrzeby projektu została również wydana książka ‘ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami’, w której bohaterowie, czyli pierwszoklasiści, doświadczają niecodziennych sytuacji, z których wynoszą życiowe lekcje. Poznają kolegów i koleżanki, mierzących się z niepełnosprawnościami i schorzeniami, a nowe relacje i doświadczenia uczą młodych bohaterów empatii oraz tolerancji.

Exit mobile version