Turystyka, komunikacja kolejowa, infrastruktura drogowa, czy ochrona środowiska – to obszary, w których zamierzają współpracować Małopolska i Podkarpacie. Marszałkowie obu województw podsumowali wspólne posiedzenie zarządów województw, które odbyło się w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie.
Głównym obszarem współpracy, w którym województwa podjęły dziś wspólne stanowisko będzie ochrona przyrody.
– Mogę powiedzieć, że podjęliśmy wspólne stanowisko, które jest niezmiernie ważne. Dotyczy ono podziału środków na parki krajobrazowe w naszych województwach. Jest taki paradoks, że mamy jedne z największych terenów objętych różnymi ochronami, a ta dotacja na parki np. w Podkarpaciu jest jedną z najmniejszych. Będziemy starali się mówić o tym na konwencie marszałków, przenosić te problemy ochrony środowiska i krajobrazu naszych terenów na forum ogólnopolskie
– mówi marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.
Kolejnym obszarem współpracy jest infrastruktura drogowa, a konkretnie droga wojewódzka 984 łącząca Małopolskę z Podkarpaciem. Marszałek Ortyl zapowiedział, że będą kolejne działania mające na celu rozładować jej duże natężenie ruchu.
– Mówiliśmy o drodze wojewódzkiej 984. Muszę powiedzieć, że północno-zachodnia część Podkarpacia dojeżdża do autostrady właśnie w Tarnowie. Stąd ta droga jest bardzo obciążona i to potwierdza jak ona jest ważna. Chociaż już wiele działań zrobiliśmy na tym odcinku drogowym, ale to oczywiście nie koniec.
W planach województw są także budowy obwodnic Lisiej Góry, Mielca (etap II) i Radomyśla Wielkiego.
Z kolei marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski zapowiedział współpracę przy szlakach turystycznych, w tym głównie ścieżkach rowerowych.
– W niektórych obszarach podkreśliliśmy wspólne zainteresowanie realizacją dużego beskidzkiego szlaku turystycznego. Druga rzecz to kwestia kompatybilności szlaków rowerowych, co jest bardzo ważne, bo ożywia społeczności lokalne. To nas wspólnie łączy, bo atrakcji turystycznych w obu regionach nie brakuje. Dlatego powinniśmy wspólnie podejmować takie zadania, które połączą te duże ścieżki rowerowe ze sobą.
Potwierdzono też, że trasa rowerowa na szlaku Wisły zostanie wydłużona poprzez województwo świętokrzyskie, od miasta Szczucin, dalej przez Podkarpacie, aż do woj. lubelskiego, a być może i do woj. mazowieckiego. Marszałkowie chcieliby uzyskać finansowanie na ten cel z programu Polska Wschodnia.
Ponadto marszałek Kozłowski zaznaczył, że nie ma potrzeby, aby dokonywać zmian w podziale administracyjnym Małopolski i Podkarpacia.
– Pojawiają się w przestrzeni publicznej różne opracowania, sugestie i podpowiedzi co do ewentualnej zmiany granic województw i tworzenia różnych nowych kombinacji. Stoimy na stanowisku, że aktualny podział szczególnie w Polsce południowej jest optymalny i nie dostrzegamy potrzeb, aby dokonywać jakichkolwiek zmian.
Podobne zdanie na temat ewentualnej zmiany granic administracyjnych województw ma Władysław Ortyl.