Wzrosła zdawalność na prawo jazdy. Znamy statystyki egzaminów w Tarnowie

403622775 1341158773432102 8975596321820886765 n

Do tej pory w tarnowskim ośrodku przeprowadzono 1831 egzaminów teoretycznych i 2265 praktycznych, na kategorie A, A1, A2 i AM

Spadek liczby egzaminów na kategorię B., wzrost na kategorie motocyklowe i większa zdawalność egzaminów w samochodach osobowych – tak w skrócie prezentują się dane Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Tarnowie w 2023 roku.

W tarnowskim ośrodku przeprowadzono 1831 egzaminów teoretycznych i 2265 praktycznych, na kategorie A, A1, A2 i AM. Ta druga liczba już nie wzrośnie, bo egzaminy ze względu na zimową pogodę wstrzymano.

Dyrektor ośrodka Paweł Gurgul mówił w Pulsie Regionu, że największy wzrost dotyczy kategorii AM.

– AM to dawna karta motorowerowa, czyli zdawały to osoby młode, które w wieku 14 lat mogą już robić to prawo jazdy, żeby móc po drogach poruszać się motorowerami. Wzrost był dość duży. Przeprowadzono 465 egzaminów praktycznych (w ubiegłym sezonie – niespełna 300) oraz aż 661 praktycznych (ub. sezon – nieco ponad 400). Cieszy mnie to, bo wiedzieliśmy, że bardzo dużo osób porusza się bez uprawnień. Natomiast jeśli taka osoba była na kursie, to na pewno podstawy wiedzy o ruchu drogowym nabyła. To też się przekłada na to, że może być na drodze bezpieczniej, że coraz mniej na drodze jest osób, które nie mają pojęcia o przepisach ruchu drogowego.

Spadek zainteresowania zanotowała natomiast kategoria B, która wciąż jest tą najpopularniejszą, bo to właśnie na nią jest najwięcej egzaminów. Przez jedenaście miesięcy tego roku odbyło się 14 984 egzaminów praktycznych, a analogicznie w 2022 roku było to 15 192.

Paweł Gurgul tłumaczył, że wpływ na to ma nie tylko spadająca demografia, ale fakt, że młodzi z miast coraz częściej wybierają inne środki transportu.

– Widzimy na przykładzie Tarnowa, że wśród młodzieży jest mniejsze zainteresowanie kursami na prawo jazdy i wynika m.in. z tego, że młode osoby są wygodne i wolą sobie aplikacją zamówić taksówkę, skorzystać z hulajnogi elektrycznej, czy wziąć rowery na wynajem. Wiadomo też, że spadek demografii robi dużą różnicę.

Egzaminów na kategorię B było mniej również dlatego, że wzrosła ich zdawalność. W 2022 roku 31,3 % procent osób zdawało egzamin praktyczny, a w 2023 roku było to już 33,46 %.

Warto dodać, że osoby, które pierwszy raz podchodzą do egzaminu w samochodzie osobowym zdają w 41% przypadków, co oznacza, że szansa na uzyskanie pozytywnego wyniku przy każdej kolejnej próbie spada.

– Wydaje mi się, że ponad 33% to jest dobra zdawalność. Szczególnie poprawiła się na placu manewrowym, ale ubolewam nad tym, że 25% osób, które przychodzą do nas na egzamin właśnie w tym miejscu nie zdają. A wydaje się, że ten plac jest łatwy. Jest przecież możliwość poćwiczenia na tym placu, można na niego przyjechać z instruktorem, czy wynająć nawet nasz samochód egzaminacyjny. Mimo wszystko nadal jedna czwarta osób nie zdaje na placu, ja podejrzewam, że stres odgrywa główną rolę

– dodaje dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Tarnowie.

Kategorie motocyklowe cieszyły się również wysoką zdawalnością, bo aż dwukrotnie wyższą niż na kategorię B. Na motocyklach i motorowerach jest to nieco ponad 60%.

W przypadku kategorii C+E odbyło się w tym roku 1707 egzaminów praktycznych, które zdawał średnio co drugi kierowca.

Najbardziej imponują statystyki kategorii D, czyli uprawnień pozwalających kierować autobusami. Tutaj praktycznych egzaminów było tylko 149, ale miały najwyższą zdawalność – 77,5%.

Exit mobile version