Wszyscy wiemy, czym jest strategia. Tak, to pojęcie odnosi się również do marketingu, ale niezależnie od tego, ma ono pewien wydźwięk. Chodzi mianowicie o działania, które – podejmowane często znacznym kosztem – mają przynieść rezultaty w dość dalekiej przyszłości. Strategia marketingowa ma na celu osiągnięcie pewnych rezultatów sprzedażowych, a to nie jest ani łatwe, ani też w jakikolwiek sposób przewidywalne.
Czym jest strategia marketingowa?
Otóż mianem tym określa się szereg działań, które mają na celu uzyskanie określonych korzyści sprzedażowych. Celem strategicznym firmy może być na przykład:
- zwiększenie sprzedaży do określonej wartości,
- wejście na określony rynek,
- rozbudowa sieci sprzedaży,
- wprowadzenie nowego produktu.
I tyle w temacie. Pamiętajmy, że strategia ta ma przynosić określone rezultaty. Trudno podejmować działania (często wiążące się ze znacznymi kosztami), które nie przyniosą nam konkretnych korzyści. Analogicznie jest ze strategią. Tak, to fakt – dobrze ją mieć. Wszak planowanie i ustalanie celów stoi u podstaw każdego przedsiębiorstwa. Ale z drugiej strony mamy jakiś proces, który obarczony jest niezliczoną liczbą zmiennych. Czy można przewidzieć „co do joty” jego skutki? Otóż nie. Dlatego cele strategii nigdy nie mogą być ujmowane w konkretnej przestrzeni czasu. Jej zadaniem jest podjęcie pewnych działań, które (w określonej przestrzeni czasu) przyniosą pewne efekty. Każdy, kto robi inaczej, skazuje się na niepowodzenie. Jeżeli potrzebujesz pomocy przy określeniu odpowiedniej strategii marketingowej to odwiedź stronę: https://suasio.pl/uslugi/strategia-marketingowa/ , na której dowiesz się jak działa poprawna strategia marketignowa.
Dlaczego opracowanie strategii jest tak skomplikowane?
Proces opracowywania strategii marketingowej jest złożony, skomplikowany i wymaga przede wszystkim czasu. Nie jest to coś, co można wymyślić ot tak. W planowaniu strategii marketingowej mamy do czynienia z wieloma zmiennymi. Bądź co bądź, najważniejsze z nich to:
- nieprzewidywalna sytuacja rynkowa,
- wydarzenia polityczne, społeczne itd.,
- kondycja finansowa branży,
- sytuacja finansowa przedsiębiorstwa.
Może okazać się, że na początku roku przyjmujemy określoną strategię, ale już po kilku miesiącach okazuje się, że trzeba wprowadzić pewne poprawki. Mogą one polegać na konieczności doinwestowania projektu lub – w przeciwnym razie – przeanalizowania wydatków i wprowadzenia pewnych cięć. Może się też okazać, że firmy, do których chcieliśmy dotrzeć, mają trudności z domknięciem bilansu. Jednym słowem – mamy do czynienia z sytuacją, która w bardzo wielu przypadkach może wymknąć się spod kontroli.
Przewidywanie zachowań rynkowych
Każdy proces marketingowy jest pewnym skokiem w nieznane. Nie wiemy, czy rynek pozytywnie odpowie na naszą ofertę, albo czy konkurencja w międzyczasie nie wprowadzi czegoś nowego, co (zupełnie przypadkiem) będzie przypominało nasz produkt. Możemy też przeliczyć się ze spodziewanymi efektami podejmowanych działań w Internecie. O zgrozo może okazać się, że nasza strona internetowa generuje znacznie mniejszy ruch niż planowaliśmy. A jeśli już osiągnie jego przyjętą przez nas wcześniej wartość, to niekoniecznie musi mieć ona tak duże przełożenie na sprzedaż, jak mogłoby się to wydawać.
A co, jeśli sprzedaż wybranego towaru będzie mniejsza niż zakładaliśmy? Przyjmijmy, że na początku nasz asortyment przyciągnie (z ciekawości) mnóstwo osób, ale już po 2 – 3 tygodniach przestanie być tak rentowny. Co wtedy? Czy przewidzenie takich zachowań rynkowych jest możliwe? Otóż nie. I właśnie dlatego strategia marketingowa jest tak trudna w opracowaniu.
Czy można (jednak) opracować skuteczną strategię w marketingu?
Przewidzenie przyszłości w oparciu o bieżące zjawiska i dane matematyczne nie zawsze się sprawdza. Dlatego nie sposób stworzyć modelu, który będzie w 100 procentach przewidywalny. Z drugiej strony można jednak wprowadzić pewne rozwiązania, które usprawnią przygotowanie w miarę składnej i rozsądnej strategii. O czym mówimy?
- Nic na siłę. Tak jak mówiliśmy wcześniej, strategia nie powinna mieć żadnego odniesienia w funkcji czasu. Naszym celem ma być zrealizowanie określonych założeń, ale musimy pamiętać o tym, by podejść do nich w miarę elastycznie. Co więcej, może się okazać, że w toku realizacji strategii pojawią się nowe szanse, których wcześniej nie przewidywaliśmy. Czy to oznacza, że mamy z nich nie korzystać?
- Kwalifikacje. Osoby, które opracowują taką strategię, muszą mieć kwalifikacje podparte doświadczeniem. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że powinni być to ludzie, którzy lubią podejmować odważne decyzje i są konsekwentni w swoich działaniach. Mając taki zespół można zmniejszyć do minimum ilość niewiadomych, które mogą wypaczyć praktyczną realizację naszej strategii.
- Brak uzależnień. Być może dla wielu osób jest to banał, ale dobra strategia marketingowa powinna być opracowywana przez firmy mające dobrą sytuację finansową. Realizacja ściśle określonego planu, w którym brak oczekiwanych efektów przynosi plajtę, to wyzwanie, którego (niestety) wiele przedsiębiorstw nie jest w stanie udźwignąć.
Wiedząc to wszystko, nietrudno zdać sobie sprawę, jak skomplikowanym procesem jest oszacowanie dobrej strategii marketingowej.