Trzech zdolnych uczniów z Zespołu Szkół Technicznych w Tarnowie odniosło sukces w regionalnych eliminacjach II Olimpiady Gier Planszowych IPN, choć do rywalizacji przygotowywali się grając w okrojone wersje gier.
Konkurowanie w olimpiadzie polegało na graniu w planszówki wydane przez Instytut Pamięci Narodowej, o tematyce związanej z procesem odzyskiwania niepodległości.
Drużyna z klasy 3TI w składzie Krzysztof Padło, Rafał Rapacz i Kamil Radziszewski zajęła trzecie miejsce w kategorii ‘Gwieździsta Eskarda’.
– Planszówki nie są bardzo teraz popularne wśród młodzieży, bo gra się głównie na komputerach czy innych elektronicznych urządzeniach. Ja myślę, że jest to fajna forma rozgrywki i powinniśmy to spopularyzować. Szkoda, że nie zdobyliśmy pierwszego miejsca, ale w przyszłym roku na pewno pójdzie nam lepiej. Przy takich grach trzeba oczywiście myśleć, ale potrzebne jest też trochę szczęścia
– mówi Kamil Radziszewski.
Wyróżnieni są zadowoleni ze swojego wyniku, ponieważ przygotowując się do konkursu nie mieli możliwości, żeby zagrać w fizyczną wersję gry planszowej.
– Do Krakowa przyjechaliśmy bez praktycznego doświadczenia. Trenowaliśmy jedynie grając w jej przeglądarkową wersję, która nie oddaje w pełni realiów grania. Tam byliśmy prowadzeni za rękę, a w rzeczywistości trzeba znać wszystkie zasady, bo nikt nam nie wskaże co możemy robić na planszy
– mówi Krzysztof Padło.
Natomiast Rafał Rapacz podkreśla, że na pewno byli najlepsi wśród debiutantów i celują w wygraną w przyszłym roku.
– Była bardzo miła atmosfera, w IPN-ie miło nas przywitali. Dostaliśmy od nich gry do przećwiczenia na dzień przed olimpiadą. Rywalizacja była mocna, były duże emocje, wiadomo jak przy grach, było trochę losowości, ale liczyła się taktyka. Wygrana przeszła nam koło nosa, ale na pewno wśród debiutantów w tym roku byliśmy najlepsi.
W serii gier ‘Gwieździsta Eskadra’, których jest trzy, gracze wcielają się w pilotów samolotów. W jednej z wersji gier, gracze rywalizują ze sobą w momencie ataku niemieckiego Luftwaffe na Warszawę we wrześniu 1939 roku. Zadaniem jednego z graczy, który wciela się w lotnictwo Trzeciej Rzeszy jest zbombardowanie Warszawy, a celem drugiego gracza, czyli polskiego lotnictwa (m.in. 111 eskadry myśliwskiej) jest strącenie niemieckich bombowców, zanim dotrą nad miasto.
Nauczycielka historii ZST w Tarnowie Marzena Gawron mówi, że konkurs wywołał spore zainteresowanie wśród uczniów.
– Jesteśmy w trakcie rozmów z dyrekcją, aby pozyskać większą liczbę tych gier. Chcemy też rozpropagować to w szkole, bo młodzież chce uczyć się historii w trochę inny sposób niż do tej pory. Dyrekcja popiera innowacje w tym zakresie. Mamy na to zielone światło i myślę, że za rok więcej uczniów będzie chciało wystartować w olimpiadzie.
Szkoła planuje zakupić teraz fizyczne wersje różnych historycznych gier planszowych wydanych przez IPN i zorganizować szkolne zmagania w nich.
Sama tematyka gier planszowych wydawanych przez IPN ściśle wiąże się z procesem odzyskania niepodległości, wysiłkiem zbrojnym polskiego żołnierza oraz martyrologią Polaków, a celem olimpiady jest szerzenie wiedzy historycznej z wykorzystaniem gier planszowych, a także zapoznanie uczniów z zasadami rywalizacji w duchu fair play. Rywalizowano także w innych grach, które noszą nazwy Miś Wojtek, Bitwa Warszawska, Niepodległa, czy ORP Orzeł.