Wszystko zaczyna się od podejrzanych telefonów od rzekomych pracowników bankowych lub SMS-ów o wyłączeniu aplikacji mobilnej.
Bardzo łatwo można ulec oszustwom metodą phishingu, czyli fałszywym telefonom i SMS-om wyłudzającym dane do bankowości elektronicznej. Przekonała się o tym jedna z księgowych z Tarnowa, która mogła stracić nie tylko własne oszczędności, ale i firm, z którymi współpracuje.
Cyberprzestępcy do ataków phishingu wykorzystują media społecznościowe i komunikatory. Zakładają fałszywe profile i podszywają się pod pracowników np. banków, aby nawiązać kontakt ze swoją ofiarą, aby zdobyć jej zaufanie.
– Otrzymałam telefon od pracownika, który poinformował mnie, że dzwoni z banku ING, gdzie posiadam różne rachunki prywatne i służbowe. Zaczął mnie pytać, czy zlecałam transakcje do pewnej firmy na konkretną kwotę. Powiedziałam, że nie i wtedy odpowiedział, że jako pracownik wyłącza moją bankowość elektroniczną
– relacjonuje pani Ewa.
Rzekomy pracownik o akcencie wschodnim, próbował wyłudzić dane do rachunków i wysłał podejrzane linki do logowania drogą mailową. Czujna mieszkanka Tarnowa nie dała się jednak zwieść. Nie wpisała danych, osobiście udała się do banku, który sprawdził historię transakcji i zapobiegawczo zresetował dostęp do logowania do systemu transakcji elektronicznych.
To niejedyny przypadek próby oszustwa. Jak mówi pani Ewa, coraz więcej jej znajomych przedsiębiorców jest również nękanych podobnymi telefonami. ING Bank Śląski S.A. wydał nawet specjalny Komunikat Bezpieczeństwa o ostrożności przed oszustwami metodą phishingu.
Treść komunikatu: ING Uwaga na fałszywe SMS-y o wygaśnięciu dostępu do aplikacji Moje ING
Zespół cyberbezpieczeństwa w Komisji Nadzoru Finansowego ostrzega przed nową kampanią phishingową. Sprawdź, jak działają oszuści.
Cyberprzestępcy przesyłają fałszywe SMS-y, które informują o wygaśnięciu dostępu do Mojego ING.
Wiadomość zawiera link, który prowadzi do niebezpiecznej strony internetowej. Tam oszuści mogą zdobyć Twoje dane logowania do bankowości, PESEL i numery kart płatniczych. Nie klikaj w link, usuń wiadomość.
Phishing to podszywanie się pod inną osobę lub instytucję (w tym przypadku bank) w celu wyłudzenia danych. Oszuści rozsyłają fałszywe wiadomości e-mail lub SMS z linkami do niebezpiecznych stron. W wyniku phishingu możemy stracić dane lub kontrolę nad swoim urządzeniem.
Jesteś ofiarą oszustwa lub coś Cię zaniepokoiło?
Zadzwoń: 32 357 00 69. Nasza infolinia jest dostępna 24/7. Koszt połączenia według stawek operatora.