Depresja ma wiele twarzy, bo ile przypadków tyle twarzy przybiera depresja. O zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży rozmawiali w tarnowskiej Bibliotece Pedagogicznej psychologowie, pedagodzy i rodzice. Spotkanie było także okazją, by dowiedzieć się, gdzie szukać pomocy i wsparcia w sytuacjach kryzysowych.
Głównym punktem wydarzenia był panel dyskusyjny, w którym udział wzięły ekspertki z tarnowskich poradni psychologiczno-pedagogicznych: Ewa Faliszek-Podgórska i Monika Sęk. Gościem specjalnym spotkania była Małgorzata Janczak autorka książki 'O depresji. Rozmowy bez wstydu’.
Wydarzenie było podsumowaniem realizowanego przez Bibliotekę Pedagogiczną w Tarnowie i Radio RDN Małopolska projektu Kocham-Rozmawiam-Wspieram.
Jak mówi dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Tarnowie Beata Kania, to projekt na miarę potrzeb, bo zdrowie psychiczne to jest to z czym mamy do czynienia na co dzień.
– Jesteśmy po to, żeby znaleźć sposób, rozwiązanie na to, żeby wesprzeć osoby, które te problemy mają. Bo tak naprawdę to chyba każdy z nas zetknął się w życiu z jakąś sytuacją kryzysową, problemem. Ważne jest to żebyśmy wiedzieli, że mamy się do kogo zwrócić, że są osoby które potrafią nam pomóc, że jest literatura, która też wspiera nas w takim indywidualnym odnajdowaniu ścieżki swojego życia. Staramy się, żeby tymi audycjami, tymi spotkaniami wymieniać się też wzajemnymi doświadczeniami, radami, pomysłami jak z takich problemów wychodzić.
Jak dodaje radna Sejmiku Województwa Małopolskiego Anna Mikosz, to bardzo potrzebny projekt, bo o problemach psychicznych trzeba mówić.
– Te audycje Kocham-Rozmawiam-Wspieram uważam za bardzo potrzebne i potrzeba jest dalszej kontynuacji. Ja myślę, że pomału jak więcej osób się o tym dowie to każdy będzie zadowolony. Bo kiedy to doceniamy? Wtedy jak mamy problem. I myślimy, że to dziecka problem. To nie jest dziecka problem. I poprzez tę rozmowę, poprzez zainteresowanie się tym dzieckiem pomożemy mu wyjść z depresji i osiągać sukcesy.
Małgorzata Janczak, autorka książki 'O depresji. Rozmowy bez wstydu” podkreśla, że ten problem dotyka coraz młodsze dzieci.
– Musimy być na pewno bardzo uważni. Natomiast kiedy zapala się taka lampka? Jeśli zaobserwujemy, że w przeciągu dwóch tygodni nieustannie ten nastrój dziecka jest na takim samym niskim poziomie. Kiedy to dziecko mówi o sobie negatywnie, kiedy zamyka się na nas, na świat zewnętrzny i kiedy się izoluje także mówi się o tym okresie takich dwóch tygodni które są kluczowe nieustannego takiego negatywnego myślenia o sobie i jednego nastroju.
Jak mówi wicedyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnowie, psycholog Ewa Faliszak-Podgórska, pandemia pogorszyła kondycję psychiczną młodzieży, a nowoczesne technologie też jej nie poprawiają.
– Zdrowie psychiczne młodzieży na pewno się pogorszyło. My to widzimy w poradni u nas psychologiczno-pedagogicznej. Mamy coraz więcej zgłoszeń takich rodziców, którzy u swoich dzieci obserwują różne trudności psychiczne. Mamy takie dzieci, które coraz częściej muszą mieć nauczanie indywidualne, bo nie są w stanie sobie poradzić w funkcjonowaniu w grupie, w szkole. Przeżywają różnego rodzaju trudności depresyjne, trudności lękowe, fobie i to jest duży problem.
Jak dodaje psycholog Monika Sęk, zdrowie psychiczne wszystkich jest ważne, dzieci, młodzieży i rodziców
– Bo jak my wzmocnimy w sobie taką siłę, że dajemy radę, że potrafimy rozmawiać o emocjach. Potrafimy wspierać, albo nauczyć dzieci rozmawiać na temat tych emocji, na temat tego co jest trudne, z czym się borykamy. Dzieci mają ciągle nowe wyzwania i ta nowość budzi lęk w człowieku, w nas dorosłych. Musimy ten lęk przekraczać i nauczyć się rozmawiać i o lęku i o złości i o smutku. I gdy się wejdzie w te emocje i potrafimy się w tym odnaleźć to jest łatwiej.
Wspólny projekt Biblioteki Pedagogicznej w Tarnowie i Radia RDN Małopolska był realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego, a wszystkie audycje z cyklu 'Kocham-Rozmawiam-Wspieram’ dostępne są TUTAJ
Ewa Faliszek-Podgórska – psycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań w obszarze dysregulacji emocji, kompetencji społeczno-emocjonalnych, zaburzeń o podłożu lękowym, mutyzmu wybiórczego, neuroterapeuta EEG Biofeedback, specjalista w zakresie opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Monika Sęk – psycholog i pedagog, trener umiejętności społecznych 'Szkoła dla Rodziców i Wychowawców’, prowadzi warsztaty psychoedukacyjne dotyczące funkcjonowania społecznego i emocjonalnego, regulacji emocji, radzenia sobie ze stresem lub innymi trudnymi emocjami, pracuje z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu/Zespołem Aspergera, z ADHD, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, zajmuje się problemami funkcjonowania uczniów z depresją i zaburzeniami lękowymi.
Małgorzata Janczak – pochodzi z Olesna, jest absolwentką filologii polskiej o specjalnościach nauczycielskiej i medialno-dziennikarskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie (obecnie Akademii Tarnowskiej), nauczycielką języka angielskiego, trenerem umiejętności społecznych, certyfikowanym doradcą ds. zdrowienia, prowadzącą warsztaty o zdrowiu psychicznym w szkołach i nie tylko.
W maju wydała autorską książkę 'O depresji. Rozmowy bez wstydu’. Jest to zbiór 30 rozmów z osobami, które doświadczyły tego, jak straszną chorobą jest depresja.