Na rozkład jazdy narzeka młodzież ze Zbylitowskiej Góry, Zgłobic czy Błonia, która dojeżdża do IV Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie. Urzędnicy przekonują, że przewoźnik został o tym poinformowany i w najbliższych dniach ma wprowadzić korekty.
Po niemal dwóch tygodniach funkcjonowania nowej komunikacji w gminie Tarnów, której operatorem są Autobusowe Linie Dowozowe Kolei Małopolskich, wójt Grzegorz Kozioł ocenia, że zmiana dokonała się we właściwym momencie i została pozytywnie przyjęta przez mieszkańców. Dodaje, że drobne trudności są na bieżąco weryfikowane i korygowane.
– Musimy sobie zdawać sprawę, że jest to proces rewolucyjny. Nie da się tak 'z poniedziałku na wtorek’ zrobić wszystko, żeby było perfekcyjnie. Na pewno udało się to, że są autobusy i w 99 procentach zachowały dotychczasowy rozkład jazdy. Ceny również takie, jakie były wcześniej, z małymi modyfikacjami. Zostały zachowane ulgi. Również mamy zgłoszenia od mieszkańców, że autobusy są naprawdę lepszej jakości, klimatyzowane i w zasadzie ta zmiana przechodzi dość płynnie w nowy system.
Po początkowym okresie bezpłatnej jazdy, mającym na celu przygotowanie mieszkańców do nowej usługi, od początku tygodnia, by korzystać z komunikacji, trzeba mieć bilet w aplikacji IMKA lub zakupić go w kasie lub bezpośrednio u kierowcy.
Za bilet normalny trzeba zapłacić u kierowcy 5 zł. Bilet ulgowy kosztuje 2,5 zł. W aplikacji iMKA i w biletomatach bilety są tańsze i kosztują 4,5 zł (normalny). Koszt normalnego biletu miesięcznego to 110 zł, dla studentów 53,30 a dla uczniów 56,10 zł.
Czy realizacja umowy z Województwem Małopolskim na nową komunikację gminną całkowicie przekreśla szanse powrotu do porozumienia gminy z miastem Tarnów? Wójt przekonuje, że wciąż liczy na konsensus, jednak warunki ewentualnego nowego kontraktu musiałyby ulec zmianie.
– Docelowo naszym marzeniem jest to, aby była jedna komunikacja aglomeracyjna oparta na tarnowskiej MPK. Rozmawiamy z miastem, ale możemy powiedzieć, że jest tzw. 'czerwona linia’, której nie możemy przekroczyć. Jest nią to, co było wynegocjowane ponad 20 lat temu, że każdy płaci za siebie. Jeżeli w naszej komunikacji mamy milion wozokilometrów i z tego 600 tysięcy jest po gminie Tarnów, to płaci gmina Tarnów. Za 400 tysięcy, które jest po mieście, powinno być płacone przez miasto Tarnów.
Organizatorem połączeń jest Województwo Małopolskie i gmina Tarnów, a operatorem połączeń są Koleje Małopolskie, które mają podpisaną umowę z nowym przewoźnikiem LS Sp. z o.o Nowy Sącz do końca lutego 2025.