Reforma wskaźnikowa nabiera tempa. Już od początku 2023 r. banki mogą oferować produkty finansowe oparte o nowy wskaźnik WIRON. Przypomnijmy, że WIBOR zostanie całkowicie zastąpiony w umowach jego nowym odpowiednikiem do 2025 roku.
Tranzycja jest olbrzymim wyzwaniem i przedsięwzięciem regulacyjno-organizacyjnym. Do podstawowych zadań w ramach reformy zaliczamy wyznaczenie spreadów dla poszczególnych produktów, zabezpieczenie płynności na rynku instrumentów pochodnych i kasowych opartych na WIRON i przygotowanie kredytów mieszkaniowych, które są oprocentowane według stopy składanej na podstawie wskaźnika WIRON.
Sprawdźmy, jakie jest stanowisko NBP w spawie zamiany wskaźników referencyjnych.
Stanowisko NBP a zamiana wskaźników referencyjnych
W ocenie Narodowego Banku Polskiego istotny dla powodzenia i transparentności reformy jest brak uprzywilejowania którejkolwiek ze stron umów. Będzie to możliwe, gdy znaczna część obecnych umów uwzględniających WIBOR będzie ulegać konwersji na drodze regulacyjnej.
Z kolei spread korygujący, który jest wskazany w rozporządzeniu Ministra Finansów, powinien być taki sam dla wszystkich produktów finansowych, które będą wymagały jego zastosowania. Spread korygujący powinien być ustalany zgodnie z międzynarodowymi standardami.
NBP podkreśla, że droga regulacyjna jest gwarantem sukcesu reformy. Gdyby przyjęto inne rozwiązania, to w przypadku umów kredytowych mogłoby dojść do pogorszenia wyników finansowych banków. Możliwa byłaby także utrata zaufania ze strony inwestorów indywidualnych lokujących swoje środki w obligacjach. Brak zaufania do emitentów mógłby wpłynąć na znaczne zmniejszenie zainteresowania obligacjami korporacyjnymi.
Są to wnioski, które płyną z półrocznego raportu NBP o stabilności systemu finansowego. Na tym jednak analiza autorów raportu się nie kończy. NBP rekomenduje również, by w rozporządzeniu ujęto takie zasady konwersji, które umożliwiłyby utrzymanie przez banki istniejących połączeń w ramach rachunkowości zabezpieczeń. Pozwoli to uniknąć konieczności jednorazowego rozpoznania przez te podmioty wpływu zmiany na wynik finansowy. Taka operacja mogłaby się wiązać z dużymi stratami.
Transparentna i ciągła komunikacja z rynkiem i edukacja szansą na sukces transformacji
Sukces reformy wskaźnikowej zależy od przygotowania i zaangażowania wszystkich uczestników rynku finansowego. Przykładem sukcesu wynikającego z rzetelnego zaangażowania kluczowych interesariuszy w podejmowane działania stanowi transformacja przeprowadzona w Wielkiej Brytanii czy też w USA, gdzie zmiana wskaźnika LIBOR na jego nowy odpowiednik obyła się płynnie i bez większych zawirowań. Skutecznie przeprowadzona reforma była rezultatem m.in. dokładnie zaplanowanych działań i ciągłej komunikacji z rynkiem.
Płynne przeprowadzenie reformy wskaźnikowej, czyli zastąpienie wskaźnika WIBOR jego nowym odpowiednikiem, jest także celem polskich instytucji. Narodowy Bank Polski przedstawił w swojej analizie kluczowe czynniki, które mają decydujący wpływ na powodzenie tranzycji i płynne wdrożenie nowego wskaźnika WIRON. Są to przede wszystkim:
- upowszechnienie wśród uczestników rynku finansowego świadomości przebiegu tego procesu i jego możliwych konsekwencji,
- aktywność i zaangażowanie podmiotów sektora finansowego oraz emitentów obligacji (samorządy i korporacje) w zakresie oferowania nowych produktów opartych na WIRON,
- rozwijanie wskaźników, które mogłyby stanowić wskaźniki alternatywne dla WIRON (m.in. na potrzeby wypełnienia obowiązków wynikających z art. 28 rozporządzenia BMR),
- zwiększanie płynności rynku transakcji OIS (Overnight Index SWAP) na ten wskaźnik.
Więcej przeczytasz na https://bankiwpolsce.pl/przejscie-z-wibor-u-na-wiron-to-dla-konsumentow-zmiana-czysto-techniczna/