Na czym polega outsourcing?

15 3

Jak szybko, sprawnie i z niewielkim ryzykiem błędu wykonać zadania IT? To pytanie, z które często zadają sobie właściciele i managerowie firm. Jednym ze sposobów poprawy dynamiki i jakości obsługi projektów jest outsourcing usług. Na czym on polega i co to jest? Odpowiadamy.

Outsourcing: definicja pojęcia

Pojęcie outsourcingu pochodzi z języka angielskiego i oznacza delegowanie zadań podmiotom zewnętrznym (out, czyli: na zewnątrz, source, czyli: źródło, using – wykorzystywanie). Jest to jedna z popularnych strategii zarządzania przedsiębiorstwem. W tej strategii kluczową rolę odgrywa możliwość przekierowywania części obowiązków poza strukturę firmy. Dzięki temu rozwiązaniu można obniżyć koszty operacyjne i inne wydatki, związane z zatrudnieniem personelu. Outsourcing ułatwia organizację pracy i sprawia, że przedsiębiorcy mają więcej czasu na tworzenie strategii rozwoju, planowanie i rozbudowę swoich działalności.

The:Protocol – znajdź pracę w outsourcingu usług IT

Idea outsourcingu nie jest niczym nowym. Koncepcje, związane z delegowaniem zadań, wdrażali już przedwojenni przemysłowcy w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Właściciele zakładów produkcyjnych i przemysłowych zauważyli, że warto powierzyć część zadań wyspecjalizowanym firmom. Gdy bowiem obsługa zewnętrzna przejmuje część obowiązków, firma ma szansę na szybszy rozwój i osiągnięcie wyższych zysków. Obecnie outsourcing usług i outsourcing pracowniczy sprawdza się w wielu branżach, m.in. w branży informatycznej.

Outsourcing pracowniczy IT – na czym polega?

Obecnie praktycznie każda firma potrzebuje w wielu sytuacjach wsparcia zespołu specjalistów z zakresu IT. Co oznacza, że firmy coraz częściej poszukują dobrych programistów, specjalistów ds. bezpieczeństwa danych lub cloud inżynierów. Jednak w małych i średnich przedsiębiorstwach często nie ma odpowiednich środków ani zaplecza HR, by zorganizować procesy rekrutacyjne osób technicznych. W takiej sytuacji właściciele nie chcą też tracić czasu i pieniędzy na spotkania z kandydatami, wdrożenia i przygotowywanie dokumentacji pracowniczej. Rozwiązaniem jest wówczas outsourcing usług informatycznych. Co to oznacza w praktyce?

Zamiast samodzielnie zatrudniać informatyka lub programistę, przedsiębiorstwa chętnie korzystają z obsługi firm zewnętrznych IT. Współpraca ma charakter ciągły lub doraźny. Strony podpisują umowę B2B bądź umowę zlecenie. Zakres takiej umowy jest ściśle określony i dotyczy wybranych zadań z zakresu IT. Rozliczenie następuje w momencie wykonania zlecenia przez zleceniobiorcę (jest nim podmiot świadczący usługi outsourcingowe).

Sprawdź oferty pracy w IT dopasowane do Twoich kompetencji

Outsourcing usług informatycznych – jakie dokładnie usługi?

W branży IT outsourcing usług jest pojęciem bardzo szerokim. Obejmuje ono m.in. procesy produkcyjne, związane z budową oprogramowania, sklepów internetowych, aplikacji. To również bieżąca obsługa informatyczna i programistyczna, konserwacja, naprawy usterek urządzeń i systemów, audyty oraz optymalizacje. Zewnętrzne firmy IT zajmują się również bezpieczeństwem danych i zarządzaniem danymi, przechowywanymi w chmurze. Usługi outsourcingowe w IT to również opieka nad firmowym serwerem wewnętrznym.

Podsumowanie

Outsourcing jako strategia zarządzania firmą znajduje szerokie zastosowanie we współczesnym świecie. W branży informatycznej outsourcing pracowniczy oznacza w praktyce wynajem specjalistów na potrzeby jednorazowych lub stałych projektów. Jest to bez wątpienia jeden z najbardziej przyszłościowych kierunków rozwoju biznesu. Dzięki opcji outsourcingu firmy zyskują znaczne oszczędności i dostęp do profesjonalnego zaplecza technicznego.

Exit mobile version