Jak powinno być prowadzone doradztwo zawodowe w szkołach? W jaki sposób kierować młodzież, by po zakończeniu edukacji wybierała pracę, dającą jej zarobek i satysfakcję? Jak jeszcze bardziej aktywizować młodych ludzi? M.in. na te pytania próbowali odpowiedzieć prelegenci i uczestnicy poniedziałkowej (5.06) konferencji 'Doradztwo zawodowe – przestrzeń potrzeb i współpracy’, organizowanej przez Starostwo Powiatowe w Tarnowie.
Zdaniem kierownik wydziału doradztwa zawodowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie Marta Koch-Kozioł, doradztwo zawodowe powinno zmienić swój sposób działania, by pomagać absolwentom szkół odnaleźć się na zmieniającym się rynku pracy.
– Mam wrażenie, że w obecnej chwili bardzo mało, albo jeszcze niewystarczająco miejsca, czasu i uwagi poświęcamy na kluczowe kwestie, jeżeli chodzi o projektowanie kariery, czyli zainteresowanie i zasoby młodego człowieka. Mam wrażenie, że jest to wciąż po macoszemu traktowane i bardziej skupiamy się na projektowaniu kariery w kontekście konkretnego zawodu, a nie kompetencji, umiejętności i uzdolnień młodego człowieka. W momencie, kiedy młody człowiek, przy wsparciu doradcy zawodowego, poświęci czas i swoją uwagę na własne zainteresowania i zasoby, to sądzę, że wybierając dalszą ścieżkę zawodową w swoim życiu, będzie wiedział, że to dobry i trafny wybór, który da satysfakcję w miejscu pracy.
Eksperci wskazują, że dużym problemem jest zbyt mała liczba godzin w szkołach zajęć z doradcami zawodowymi. Starosta tarnowski Roman Łucarz uważa, że młodzi ludzie, wchodzący na rynek pracy, obecnie nie mają wystarczającej opieki ze strony doradztwa zawodowego, co powinno się zmienić.
– Myślę, że to jest bardzo ważne, żeby młody człowiek, który wchodzi w życie był świadomy wyboru swojego zawodu, ale też wynikających z tego praw i uprawnień, np. jakimi projektami dysponuje Powiatowy Urząd Pracy dla tych młodych ludzi, bo ci ludzie są zagubieni, oni kończą szkołę i nie wiedzą co im przysługuje, czy przysługuje im staż, czy przysługują im prace interwencyjne, czy jakiś bon na zasiedlenie gdzieś poza miejscem zamieszkania. Tych braków naprawdę mają bardzo dużo i potem wchodzą na rynek pracy i z tym się borykają. My chcemy temu zapobiec.
Podczas konferencji przedstawiono pilotażowy program Starostwa Powiatowego w Tarnowie, dotyczący wielopodmiotowej realizacji doradztwa zawodowego w szkołach.
– Zaangażowaliśmy do współpracy ośmiu partnerów, specjalistów wysokiej klasy, do wsparcia merytorycznego naszych uczniów szkół ponadpodstawowych, by ich wesprzeć w wejściu na rynek pracy. To są przeróżne obszary. Ośmiu partnerów, zupełnie bezinteresownie, prowadzili spotkania z młodzieżą i doradcami zawodowymi. Powiem szczerze, że jestem bardzo zadowolona, ponieważ uczniowie podkreślali, iż były to zajęcia bardzo wartościowe, z których w stu procentach skorzystali
– mówi Barbara Grajdura z Wydziału Edukacji, Kultury i Promocji Starostwa Powiatowego w Tarnowie.
Jak dodaje autorka projektu, podczas niego uczniowie mogli dowiedzieć się wielu istotnych kwestii, związanych z poruszaniem się na rynku pracy, ale także m.in. w świecie bankowości czy podatków.
– Chociażby np. Urząd Skarbowy, czyli płacenie podatków. Jak wyjeżdżasz za granicę, czy tam musisz płacić podatki. Ale również kwestie korzystania z parabanków. Te zajęcia wprawdzie miały przypisane treści dla każdego partnera, ale były bardzo elastyczne i wypisywały się w bezpośrednie zainteresowanie uczniów czy doradców zawodowych, którzy w nich uczestniczyli.
Pomysłodawcy programu zapowiadają, że dalej będą kontynuować swój pomysł i chcą do niego zapraszać kolejne podmioty, które chciałyby pomóc młodym ludziom. Jednocześnie nie chcą 'zamykać się’ wyłącznie na region tarnowski i zamierzają zainteresować swoim pomysłem Ministerstwo Edukacji.
Konferencja ’ Doradztwo zawodowe – przestrzeń potrzeb i współpracy’ odbyła się w sali konferencyjnej przy Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Tarnowie.