Promocyjne oferty z reklam kuszą odbiorców korzyściami wynikającymi ze zmiany banku lub podpisaniem umowy na nowy produkt finansowy. Kto jednak ma szansę dostać najlepszą ofertę i czy rzeczywiście każda z nich jest korzystna? Przed jakimkolwiek działaniem koniecznie trzeba się tego dowiedzieć.
Kto może liczyć na najlepsze promocje w bankach?
Osobisty lub firmowy rachunek bankowy to obecnie standard, czego dowodem są dane Banku Światowego dotyczące Polski. Zgodnie z nimi własne konto ma już około 96% mieszkańców kraju. Odsetek ten jeszcze wzrasta w przypadku przedsiębiorstw, osiągając 100%, co wynika z przepisów prawa obligujących osoby prawne do założenia rachunku. W takich okolicznościach walka o klienta jest dla każdego banku niezwykle trudna. By przekonać ich do skorzystania ze swoich usług, tworzą promocje dające dodatkowe korzyści z tytułu założenia konta lub podpisania umowy o produkt finansowy, np. kredyt, lokatę lub kartę kredytową.
Niemal całkowite ubankowienie Polaków przyczynia się do tego, że najlepsze promocje w bankach proponowane są nowym klientom. Jednym z przykładów są rabaty i bonifikaty za założenie rachunku. Klienci mogą liczyć m.in. na darmowe prowadzenie konta przez określony czas, który przeważnie wynosi rok lub dwa lata. Oprócz tego osoby fizyczne, które zdecydowały się przejść do konkurencji, dostają niekiedy bonus pieniężny. Zazwyczaj kwota wypłacana jest w gotówce, a jej wysokość to kilkaset złotych. Co ważne, w przeciwieństwie do kredytów środki te można wykorzystać na dowolny cel.
Na co uważać przy podpisywaniu umowy z bankiem?
Warto mieć na uwadze, że atrakcyjne warunki promocji obwarowane są wieloma klauzulami. Dla przykładu nowo otwarte konto może być darmowe, a klient dodatkowo jest zwolniony z opłat za przelewy oraz z prowizji za wpłaty i wypłaty we wszystkich lub wybranych bankomatach. Czy jednak rachunek będzie intratny po skończeniu promocji? Niestety, nie zawsze. Czasem okazuje się, że stawki za prowadzenie rachunku, korzystanie z bankomatów i inne usługi stają się dużo wyższe niż w przypadku klientów, którzy podpisali umowę bez bonusów.
Przypadek kont osobistych nie jest odosobniony. Te same reguły dotyczą również rachunków firmowych i innych produktów bankowych takich jak lokaty i kredyty. Co ważne, nie oznacza to, że promocji trzeba się wystrzegać. Często rzeczywiście pozwalają uzyskać dodatkowe korzyści finansowe lub obniżkę pewnych opłat. Wystarczy jedynie pamiętać o tym, by bardzo dokładnie przeanalizować wszystkie elementy oferty, a przed podpisaniem także umowę otrzymaną od banku.
Promocje dla stałych i nowych klientów banków
Choć banki skupiają się przede wszystkim na pozyskaniu nowych klientów, nie zapominają też o dotychczasowych. Nawet jednak w tym przypadku ostatecznym celem często jest powiększenie liczby konsumentów. Jednym z przykładów, które to pokazują, są bonusy za polecenie konta kolejnym osobom. Obecni posiadacze rachunków za przekonanie innych do skorzystania z usług swojej placówki dostają nagrody takie jak m.in. pieniądze do wydania u jednego z partnerów akcji. Zwykle są to sklepy (spożywcze, odzieżowe, z elektroniką itd.) lub firmy z branży rozrywkowej, np. kina czy lunaparki.
Wzięcie udziału w promocji wymaga spełnienia kilku warunków, w tym posiadania konta od określonego czasu i rejestracji w programie poleceń. Oprócz tego placówki dodają niekiedy dodatkowe wymogi. Nie są one trudne do spełnienia, na ogół wystarczy np. wykonać określoną ilość transakcji kartą na dowolną albo określoną (nie ma tu reguły) kwotę. Do otrzymania nagrody to jednak jeszcze za mało. Warunki promocji musi spełnić także klient, który założył rachunek dzięki rekomendacji. Takie osoby powinny wykonać proste operacje finansowe. Czasem wystarczy nawet tylko jedna płatność kartą.
Promocje tylko dla stałych klientów banków
Promocje, które nie są związane z pozyskiwaniem nowych klientów, to niestety rzadkość. Przykładem takiej akcji jest cashback, czyli zwrot części pieniędzy za zakupy. Banki czasem oddają niewielki procent za dokonywanie płatności w określony sposób. Premiowane bywają płatności zbliżeniowe w określonej formie, a więc przy użyciu Portfela Google, Apple Pay lub BLIKA. Warto wziąć udział w takiej akcji, ale nie należy liczyć na duże korzyści. W zamian za zakupy z powrotem dostaje się symboliczne sumy – może to być np. 5% kwoty wydanej na zakupy. Co więcej, cashback obłożony jest też limitem. W rezultacie w skali miesiąca da się odzyskać co najwyżej kilkadziesiąt złotych.
Innym rodzajem promocji dla stałych klientów są korzystniejsze warunki ponownego korzystania z produktów finansowych. Dotyczą one m.in. kredytów gotówkowych. Osoby, które wcześniej zaciągnęły zobowiązanie i terminowo je spłacały, mają szansę, np. na pożyczenie większej sumy, raty z niższym oprocentowaniem przez cały lub określony w umowie okres kredytowania, obniżenie marży banku, zwolnienie z niektórych opłat takich jak prowizja za rozpatrzenie wniosku albo zabezpieczenie wierzytelności polisą itp. Przeciwieństwem kredytów są lokaty, w przypadku których klient mający wcześniej taki rachunek ma szansę na podwyżkę rocznego oprocentowania (a więc zysk), gdy wpłaci określoną sumę i nie wybierze jej z powrotem do daty ustalonej przez bank.
Gdzie szukać informacji o promocyjnych ofertach banków?
Instytucje chętnie informują o promocyjnych ofertach na wszystkie możliwe sposoby. O korzyściach z nich wynikających da się dowiedzieć się z telewizji, radia, prasy papierowej, billboardów, ulotek itp. Najlepiej jednak skorzystać z Internetu i sprawdzać strony zbierające na bieżąco informacje o takich akcjach. Godny polecenia jest portal Zgarnijpremie.pl, na którym można szybko sprawdzić propozycje wszystkich dużych banków ogólnopolskich. Dzięki stronie zainteresowane osoby mogą również zapoznać się z aktualnymi rankingami najlepszych kont, poradnikami na temat zarządzania swoimi finansami, a nawet recenzjami poszczególnych usług i aplikacji mobilnych.