Dziś świętują pracownicy mediów

5fca1ee575a67bb12c1efc5f74dbd97e

24 stycznia w liturgii wspominamy św. Franciszka Salezego. Jest on patronem dziennikarzy oraz prasy katolickiej.

– Dobrze że Kościół stawia nam osobę św. Franciszka Salezego za przykład. Potrzebujemy punktu odniesienia. On nie spoczął na laurach. Nie ograniczał swojej działalności tylko do ambony. Zasłynął z tego, że podjął dyskusję z kalwinistami starając się ich przywrócić ich na łono Kościoła. Jego poprzednicy bez efektu podejmowali te działania ograniczając je tylko do świątyni. On wykorzystując druk starał się rzeczowo podejmować z nimi dialog i argumentować prawdy wiary. To jest dla nas przykład osoby, która szuka dojścia do człowieka.

Dziś jest wiele możliwości przekazywania informacji i przekazu Ewangelii.

– Staramy się docierać z rzetelną informacją przez fale radiowe, ale radio to nie tylko głos, to także strona internetowa, media społecznościowe, które docierają do naszych odbiorców. Ten rzetelny przekaz musi wybrzmieć w szeroko dostępnych środkach społecznego przekazu, żebyśmy byli ludźmi, którzy ewangelizują na wzór św. Franciszka Salezego.

Święty Franciszek Salezy miał dar nawiązywania kontaktu z ludźmi, umiał ich przekonywać, swoje spotkania okraszał humorem. Pisał traktaty w formie krótkich artykułów objaśniających prawdy wiary. Mieszkańcy znajdowali pod swoimi drzwiami drukowane homilie, napisane językiem obrazowym.

Wciąż trzeba przypominać o odpowiedzialności za słowo podkreśla redaktor Tarnowskiego Gościa Niedzielnego Beata Malec-Suwara.

– Etyka dziennikarska kuleje, media skupione na zarobkach a nie misji szokują, przekształcają tylko po to, by materiał się klikał, więc trzeba przypominać o odpowiedzialności za słowo, także w kontekście hejtu i przekraczania granic zła. To jedynie da się zwyciężyć dobrem. Wszyscy potrzebujemy pilnie świadków żywej wiary i dobra, które się dzieje. Tego jest wiele. Nasza redakcja przekonuje się o tym jeżdżąc do parafii, dostajemy także wiele materiałów z diecezji.

Mając misję i pasję można działać nawet bezinteresownie. Młodzieżowa redakcja Synaj.tv głosi Ewangelię w sieci, a także towarzyszy rówieśnikom w rozwoju pasji i nauki.

– Wiemy dla kogo to robimy. To jest ewangelizacja, żywe słowo, które wychodzi poza mury Kościoła. Mamy ponad 20 wolontariuszy, widzę w nich cały czas głód Ewangelii, spotkania z drugim człowiekiem. Przemierzamy diecezję, sama seria o świętych to było ponad 2 tys. km. Cały czas widać radość, że chce nam się to robić. Podchodzimy do tego z pasją i dlatego kolejne godziny, weekendy poświęcone na to co robimy dają nam dużo satysfakcji

– mówi redaktor naczelna Synaj.tv Klaudia Tarczoń.

Kościół jest obecny w mediach społecznościowych. Redaktor Portalu Diecezji Tarnowskiej ks. Marian Kostrzewa sam też jest aktywny w sieci i mówi, że to nadal wielka przestrzeń do zagospodarowania.

– Wiele osób nie ogląda telewizji, coraz mniej ludzi czyta także gazety, więc jeżeli chcemy dotrzeć z informacją to taką szybką możliwość dają nam media społecznościowe. Młodzi są na Instagramie, z Facebooka korzystają zazwyczaj osoby w wieku od 30 do 50 lat. Dużo parafii jest na Facebooku. Także my dajemy tam najważniejsze informacje.

Mass media katolickie obecne w diecezji tarnowskiej to także m.in. Wydawnictwo Promyczek, Wydawnictwo Biblos, Tygodnik Niedziela, Katolicka Agencja Informacyjna. Coraz więcej parafii ma zespoły redakcyjne stron internetowycyh, gazetek i mediów społecznościowych.

Papież Pius IX św. Franciszka Salezego ogłosił doktorem Kościoła w 1877 r., a Pius XI patronem dziennikarzy i katolickiej prasy (1923).

Jego pisma wyróżniają się tak pięknym językiem i stylem, że do dnia dzisiejszego zalicza się je do klasyki literatury francuskiej.

 

Exit mobile version