’Media ogłupiają społeczeństwo?’ Dąbrowscy licealiści debatowali o środkach masowego przekazu

323207589 1311106563068049 3398180180503351878 n

Fot. Wiktoria Wąż

W finale trzeciej edycji Szkolnego Turnieju Debat Oksfordzkich uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Dąbrowie Tarnowskiej przyjrzeli się mediom i ich wpływie na społeczeństwo.

Pytanie brzmiało: Czy media ogłupiają społeczeństwo?

– Według mnie, to jest jak z niemal wszystkim debatami, czyli po środku. Z jednej strony faktycznie mogą ogłupiać, ale z drugiej, też nie są za bardzo szkodliwe, tylko dobre i potrzebne. – Media nie ogłupiają społeczeństwa, tylko wpływają na społeczeństwo. Co prawda mogą wprowadzać w błąd poszczególne społeczności, ale nie całość społeczeństwa

– mówiły Hanna Ostręga i Zofia Masłoń-Sendor.

Przebieg debaty finałowej był niezwykle wyrównany. Obie strony wymieniały się trafnymi argumentami, co podkreślali przedstawiciele Loży Mędrców, oceniający występ uczniów. Ostatecznie, zaledwie o pół punktu, zwyciężyła strona opozycyjna, której zadaniem było udowodnić, że media nie ogłupiają społeczeństwa.

Po zakończeniu debaty uczniowie byli zadowoleni ze swoich występów. Jak mówili Radiu RDN Małopolska do występu długo się przygotowywali i pracowali zespołowo, by jako drużyna wypaść jak najlepiej.

– Podczas prób spotykaliśmy się i przerabialiśmy po kolei rolę każdego z mówców. Cały czas próbowaliśmy zastanawiać się czego brakuje lub co dodać do naszych wypowiedzi. – Myślę, że chcieliśmy spróbować nowych rzeczy oraz się sprawdzić w argumentowaniu. W trakcie przygotowań pytaliśmy nauczycieli, sprawdzaliśmy źródła, dużo rozmawialiśmy, współpracowaliśmy i pomagaliśmy sobie wzajemnie. – Debata była na naprawdę wysokim poziomie. Był bardzo trudny temat, jednak moim zdaniem obie strony włożyły dużo pracy w przygotowania do niej, dały z siebie wszystko i niezależnie od wyniku wszyscy jesteśmy wygrani…

– dodawały Hanna Ostręga i Zofia Masłoń-Sendor.

To była już trzecia edycja szkolnego konkursu, zorganizowanego przez dąbrowskie I LO. Zdaniem nauczycielki i koordynatorki projektu Agnieszki Ruty, dzięki tego typu wydarzeniom, młodzież może nabyć nowe umiejętności, które przydadzą im się nie tylko w okresie nauki, ale i w dorosłym życiu.

– Wyszliśmy z tym pomysłem, ponieważ zauważyliśmy, że młode pokolenie coraz częściej ma problemy z wyrażaniem swojego zdania w sposób właściwy, bez używania języka potocznego i bez emocji, które towarzyszą własnym myślom. Dlatego stwierdziliśmy, że debaty będą najlepszą próbą, by się oni uczyli, bo niedługo wchodzą w dorosłe życie, na rynek pracy, i ta umiejętność będzie im naprawdę bardzo potrzebna.

W tegorocznym szkolnym konkursie wzięło udział 14 klas. Finałowe starcie zwyciężyli przedstawiciele 1A w składzie: Szymon Budzyn, Zofia Masłoń-Sendor, Filip Broda, Emilia Kuta. Natomiast drugie miejsce zajęła klasa 1E, w której wystąpili: Gabriela Lustofin, Katarzyna Syrek, Wiktor Wąż i Hanna Ostręga.

Exit mobile version