Średniowieczna muzyka liturgiczna zabrzmi na Jamnej

IMG 20230104 WA0001 1

Autorytet w teorii i wykonaniu chorału gregoriańskiego Marcel Péres oraz Schola Cantorum Minorum Chosoviensis wystąpią w kościele Matki Bożej Niezawodnej Nadziei na Jamnej.

Francuski muzykolog, kompozytor, reżyser, dyrektor chóru, wokalista i założyciel grupy muzycznej Ensemble Organum wraz ze scholą zaprezentują wybrane fragmenty z księgi z Santiago de Compostella zawierającej m.in. liturgię ku czci św. Jakuba.

Jak mówi kulturoznawca, dominikanin Marek Grubka, Marcel Péres na Jamnej był w listopadzie i zachwycił się tym miejscem.

 

– Kiedy wszedł do kościoła bardzo mu się spodobała ta przestrzeń, szczególnie akustyka, wystrój, miejsce na górze. I po liturgii mszy, kiedy jedliśmy kolację, zwiedzaliśmy dom św. Jacka zadał pytanie, a jak by się tu kiedyś odbyły warsztaty śpiewu gregoriańskiego. Co my na to? To my możemy tylko ręce otworzyć i powiedzieć zapraszamy. I tak to się stało. Ponad miesiąc temu zaczęły się rozmowy, że te warsztaty jednak się odbędą.

Jak dodaje dominikanin, Schola Cantorum Minorum Chosoviensis pochodząca z Chorzowa specjalizuje się w chorale gregoriańskim.

– Przede wszystkim zajmuje się samym śpiewem gregoriańskim, ale też poznawaniem tradycji gregoriańskich. Tradycji w ogóle starego śpiewu. Próbują odczytywać to co z przeszłości można dobrego zaczerpnąć i przedstawić dzisiaj.

Koncert odbędzie się 7 stycznia o 20:00 w kościele Matki Bożej Niezawodnej Nadziei na Jamnej. Po koncercie odbędzie się krótki wykład Marcela Péresa i dyskusja na temat: Czego uczy nas XII-wieczna muzyka liturgiczna?

Marcel Péres i Schola Cantorum Minorum Chosoviensis wystąpią również 6 i 8 stycznia o godzinie 16:00. Podczas liturgii zaprezentują uważaną za najstarszą zachowaną kompozycję mszalną, pochodzą z XIV wieku Mszę z Tournai.

 

Messe de Tournai (Msza z Tournai) jest uważana za najstarszą zachowaną kompozycję mszalną – wielogłosowe opracowanie części stałych Mszy Świętej. Jej nazwa pochodzi od miejscowości Tournai (obecnie na terenie Belgii), gdzie do dziś w Archiwum Katedry Notre-Dame jest przechowywany rękopis A 27 zawierający kompletną kompozycję: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei i Ite missa est. Wszystkie ogniwa są zbudowane w strukturze trzygłosowej. Nie jest z pewnością dzieło jednego kompozytora, a raczej kompilacja utworów będących w tym czasie w obiegu. Stylistycznie najbardziej archaiczne, a co za tym idzie – prawdopodobnie najstarsze – bo pochodzące z początku XIV wieku, są części Kyrie, Sanctus i Agnus Dei. Troszkę młodsze są części Gloria i Credo (połowa XIV w.), a najmłodszy jest motet z trzema tekstami zbudowany na podstawie Ite missa est (koniec XIV w.). Credo jest nam znane z trzech innych kopii, Ite missa est istnieje w jednym jeszcze odpisie, a pozostałe części są unikalne – nie znamy ich w całości z żadnych innych źródeł.

Schola Cantorum Minorum Chosoviensis pracuje nad Mszą z Tournai od wielu lat i obecnie wykonuje ją na podstawie autorskiej edycji uwzględniającej wszystkie dostępne źródła komparatywne z wyraźną jednak preferencją dla wersji zanotowanej w rękopisie z Tournai oraz z wykorzystaniem oryginalnej notacji menzuralnej – najlepiej oddającej szeroko rozumiany charakter tej muzyki.

Exit mobile version