Sądeccy seniorzy na celowniku telefonicznych oszustów. Policja przyjęła we wtorek (11.10) zawiadomienie o kilku incydentach, podczas których przestępcy podszywali się najpierw pod pracowników poczty, a później pod funkcjonariuszy prawa.
Oficer dyżurny sądeckiej komendy odebrał kilka telefonów od starszych mieszkańców Sądecczyzny, którzy o mało nie wpadli w sidła oszustów. Przestępcy dzwonili do seniorów z Sądecczyzny i podszywali się pod pracowników poczty. Prosili o podanie adresu, informując, że chcą doręczyć listy, a na kopertach nie ma dokładnych danych. Chwilę później do starszych osób ponownie dzwonił telefon. Tym razem oszuści przedstawiali się jako policjanci, którzy prowadzą tajną akcję mającą na celu zatrzymanie przestępców podszywających się pod pracowników poczty.
Na szczęście, za każdym razem sądeczanie wykazali się dużą czujnością i dzięki temu, że szybko przerwali rozmowę, uratowali swoje oszczędności. Pamiętajmy jednak, że przestępcy stale modyfikują swoje metody działania, by wyłudzić od nas dane czy pieniądze, dlatego przedstawiane przez nich historie mogą się zmieniać.
W związku z tym funkcjonariusze apelują do seniorów o ostrożność i rozwagę, a młodych ludzi proszą o informowanie swoich rodziców, dziadków i sąsiadów o sposobach działania przestępców.
Policjanci radzą, jak nie dać się oszukać:
- W momencie, gdy ktoś podając się przez telefon np. za krewnego, policjanta, urzędnika itp. będzie żądał pieniędzy, podania tzw. danych wrażliwych albo przelania środków na wskazane konto bankowe, funkcjonariusze radzą, by natychmiast zakończyć taką rozmowę telefoniczną!
- Policjanci nigdy nie dzwonią do mieszkańców, by zaproponować im udział w prowadzonych przez siebie działaniach! Nigdy nie odbierają pieniędzy na przechowanie czy do celów prowadzonej akcji, jak również nie proszą o ich przekazywanie innym osobom!
- Nie działajmy w pośpiechu, dajmy sobie czas do namysłu. Jeżeli mamy wątpliwości lub nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich (trzeba pamiętać o rozłączeniu – dokładnym odłożeniu słuchawki – lub skorzystać z innego aparatu telefonicznego!) Zawsze potwierdzajmy „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście z osobą, za którą podaje się rozmówca.
- Pamiętajmy, by pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy oraz nie wpuszczać ich do domu czy mieszkania. Nie podawajmy również haseł i loginów do bankowości mobilnej ani nie przelewajmy pieniędzy na niezweryfikowane konta bankowe.
- Jeśli chcemy wyeliminować niechciane anonimowe połączenia można skorzystać z usługi oferowanej przez operatorów sieci telefonicznych i zablokować połączenia z numerów zastrzeżonych.
- Gdy pojawi się jakiekolwiek podejrzenie próby oszustwa, koniecznie należy powiadomić Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112.