Cyberoszust atakuje Sądeczan. Ukradł od 25-latka ponad 47 tysięcy złotych

oszust

zdjęcie ilustracyjne, fot. KMP NS

Cyberoszuści znów atakują na Sądecczyźnie. Tym razem wykorzystali metodę „na pracownika banku”. Mieszkaniec regionu za namową oszusta zainstalował na swojej komórce aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu. Stracił przez to sporą sumę pieniędzy.

Do sądeckich policjantów zgłosił się młody mężczyzna, który został oszukany przez cyberoszusta. Pod koniec sierpnia br. mieszkaniec powiatu nowosądeckiego odebrał telefon, a mężczyzna, z którym rozmawiał, przedstawił się jako pracownik banku. Nic nie wzbudziło podejrzeń 25-latka, ponieważ numer identyfikował się, a na wyświetlaczu telefonu pojawiła się nazwa placówki bankowej.

Fałszywy pracownik banku poleci, aby mężczyzna zainstalował szybko na swoim telefonie aplikacje, aby można było sprawdzić, czy ktoś inny nie włamał się na jego konto. Gdy sądeczanin wpisał hasło, login i inne dane, oszust uzyskał pełny dostęp do jego rachunku. Mężczyzna jeszcze kilkukrotnie dzwonił do 25-latka i tak go zmanipulował, że ten wykonywał wszystkie jego polecenia – udał się nawet do placówki bankowej, by zwiększyć limity transakcji, a także złożył wniosek o udzielenie kredytu.

Oszust, wykorzystując wyłudzone dane, wykonał z jego konta 5 przelewów. Sądeczanin stracił ponad 47 tysięcy złotych. Teraz policjanci pracują nad tą sprawą, a jednocześnie ostrzegają i apelują o rozwagę.

Policja przedstawia kilka porad, jak nie dać się oszukać w podobny sposób:

– Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku lub innych instytucji.

– Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.

– Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.

– Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.

– Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).

– Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.

– Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

Exit mobile version