Na środku chodnika, w poprzek, gdziekolwiek i byle jak – elektryczne hulajnogi popularne zwłaszcza wśród młodych ludzi, stanowią często problem dla przechodniów, zwłaszcza starszych i niepełnosprawnych.
Naczelnik oddziału patrolowo-interwencyjnego w Straży Miejskiej w Tarnowie Robert Żurek, przyznaje, że zgłoszeń o hulajnogach, zaparkowanych w sposób zagrażający przechodniom, przybywa.
– Mamy kilka zgłoszeń od mieszkańców naszego miasta, dotyczących hulajnóg, które są pozostawione w sposób utrudniający ruch pieszym i nie tylko. Nawiązaliśmy kontakt z operatorem, który świadczy usługi wynajmu hulajnóg na terenie miasta i gdy takie zgłoszenia do nas wpływają, przekazujemy je pracownikom firmy. Oni zobowiązują się do poprawienia tych hulajnóg lub zabrania ich, jeżeli w jakiś sposób utrudniają lub blokują drogę.
Bartosz Małecki z firmy Bolt, która obsługuje w Tarnowie zielone hulajnogi, podkreśla, że firma pracuje nad rozwiązaniami, które pomogłyby wyeliminować problem pozostawianych byle gdzie hulajnóg. Użytkownik po zaparkowaniu hulajnogi musi przesłać zdjęcie, jak i gdzie ją pozostawił.
– Te zdjęcia są weryfikowane. W Polsce trwają testy systemu sztucznej inteligencji, która w czasie rzeczywistym weryfikuje zdjęcia, czy hulajnoga jest zaparkowana w odpowiedni sposób, czy nie zagraża bezpieczeństwu. Jeżeli system wykryje, że hulajnoga jest zostawiona w niewłaściwy sposób, użytkownik dostanie powiadomienie, aby przestawić ją i zrobić zdjęcie ponownie. Ściśle współpracujemy ze służbami miejskimi. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba, zdjęcia służą do dodatkowej weryfikacji przez policję, czy straż miejską – deklaruje Bartosz Małecki, przypominając jednocześnie, że w aplikacji służącej do wynajmu hulajnóg znajduje się informacja, jak właściwie należy ją parkować.
Przypominamy, że hulajnoga elektryczna powinna być odstawiona w miejsce, skąd została wypożyczona, a jeśli to niemożliwe, to należy ustawić ją wzdłuż chodnika, równolegle do niego, przy krawężniku przeciwległym do ulicy. Obok zaparkowanego pojazdu powinno być ok. 1,5 m wolnego przejścia dla pieszych i rowerzystów.