Kurier to dla sklepów internetowych bardzo ważna rzecz. Mimo, że ostatnimi czasy na polskim rynku e-commerce tradycyjne doręczenie paczki przez kuriera wyprzedzają pod względem popularności Paczkomaty®, to kurier wciąż pozostaje niezbędną opcją wysyłki. Dlaczego kurier jest taki ważny? Jak wybrać kuriera dla swojego sklepu internetowego? O tym wszystkim dowiesz się z poniższego tekstu.
Zamów kuriera – dlaczego kurier?
Kurier ma w porównaniu do innych form przesyłki dwie istotne zalety – dociera wszędzie i robi to szybko. Jeśli chodzi o sposób nadania przesyłki ze sklepu internetowego, to alternatywy do kuriera można podzielić na dwie główne kategorie: usługi pocztowe i odbiór paczki w punkcie (w tej kategorii mieszczą się również, a może nawet przede wszystkim, Paczkomaty). Listonosz, podobnie do kuriera, dociera pod każdy adres w kraju, jednak przesyłka pocztowa jest wolniejsza od kuriera i często dostajemy awizo. Także cena usług pocztowych wcale nie jest atrakcyjna w porównaniu z kurierem jeśli zamawiamy paczkę, a nie coś co można nadać jako list polecony. Poczta nie słynie też, łagodnie mówiąc z nowoczesności. Natomiast jeśli chodzi o wysyłkę do punktu odbioru, to nie jest to opcja dostępna dla każdego. Wprawdzie Paczkomatów jest już ponad piętnaście tysięcy, ich sieć jest głównie skoncentrowana w wiekszych miastach. Dopiero od niedawna InPost zaczął rozwijać sięć również w mniejszych miejscowościach, co też daje mu przewagę nad konkurencją. Nie wspominając już o osobach, które z takich czy innych powodów nie chcą lub nie mogą wyjść z domu po przesyłkę, nawet jeśli punkt odbioru jest gdzieś blisko. Z tych względów, mimo że najpopularniejszą metodą przesyłki z e-commerce jest obecnie Paczkomat, sklep internetowy nie może sobie pozwolić na rezygnację z usług kuriera.
Zamów kuriera – Jakiemu kurierowi zaufać?
Kurier w sklepie internetowym musi być przede wszystkim tani. Klienci oczekują coraz niższych cen przesyłki, a często liczą wręcz na darmową przesyłkę, a jednocześnie nie chcemy jako sklep dokładać (za dużo) do przesyłki. Warto więc postawić na kuriera, u którego cena usług w umowie odpowiadającej naszym potrzebom będzie najkorzystniejsza. Skoro już mowa o umowie, to warto zwrócić też uwagę na to jak jest elastyczna – czy nie będzie problemów, na przykład, z wysyłką wszystkich paczek w korzystnej cenie podczas przedświątecznego piku sprzedażowego. Cena to jednak nie wszystko. Klienci e-commerce zwracają bardzo dużą uwagę na szybkość i niezawodność przesyłki – najlepiej żeby przesyłka dotarła do adresata już następnego dnia, ale przede wszystkim żeby dotarła w przewidywanym terminie. Dlatego lepiej postawić na sprawdzonych przewoźników, którzy dostarczają przesyłki niezawodnie i terminowo. Warto sprawdzić opinie o operatorach i badania rynku, żeby upewnić się, że klient otrzyma paczkę w wyznaczonym terminie i w idealnym stanie. Korzystanie z usług sprawdzonych przewoźników odbija się też pozytywnie na image’u początkującego sklepu. Klient widząc znajome logo przewoźnika, do którego ma zaufanie, w opcjach koszyka podświadomie przenosi na sklep część opinii o operatorze i nabiera przekonania, że sklep jest poważnym sprzedawcą, skoro korzysta z wysoko ocenianych usług logistycznych. Warto też zwrócić uwagę na dodatkowe usługi świadczone przez operatora na rzeczy klientów biznesowych. Czy kurier przyjedzie po paczki, czy trzeba będzie zawieźć jest do punktu nadania? Czy operator oferuje atrakcyjną usługę przesyłki zwrotnej? Prawo pozwala klientom e-commerce na bezproblemowy zwrot nietrafionych zakupów i możliwość bezproblemowego wysłania paczki zwrotnej jest dla nich bardzo ważna, szczególnie w branży odzieżowej, gdzie darmową przesyłkę zwrotną trzeba uznać za konieczność, a wręcz podstawę funkcjonowania branży w sieci.
A może jednak przesyłkę do Paczkomatu?
Kurier jest, jak już wspomniano, niezbędny w sklepie internetowym, ale więcej klientów wybiera przesyłkę do Paczkomatów. Klienci chętnie też odbierają paczki w sklepie i na poczcie, jeżeli taka usługa jest tańsza od kuriera. Trzeba więc zaoferować klientom również wysyłkę do Paczkomatów i/lub innego punktu odbioru. Jak wybrać najlepszą ofertę? Oczywiście liczy się to samo co w przypadku usług kurierskich: cena indywidualnej przesyłki, elastyczność oferty, możliwość dokonania zwrotu tym samym kanałem. Jest jednak jeszcze parę rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Po pierwsze należy sprawdzić listę punktów odbioru. Czy ich ilość i dostępność jest wystarczająca (biorąc pod uwagę cenę – im taniej, tym dalej klient gotów iść)? Czy znajdują się one tam, gdzie można znaleźć naszych potencjalnych klientów? Warto też zainteresować się ofertą operatorów, którzy proponują obie opcje wysyłki w ramach jednej usługi. Należy zastanowić się czy obie usługi są u danego operatora wystarczająco dobre oraz czy koszt wspólnej umowy na obie opcje przesyłki jest korzystniejszy niż koszt kilku osobnych umów z kilkoma operatorami.