Mieleckie lotnisko jako pierwsze w Polsce uruchomiło Zautomatyzowany System Pomiarów Meteorologicznych AWOS (Automated Weather Observing System).
System w czasie rzeczywistym zapewnia informacje oraz raporty na temat warunków pogodowych na lotnisku, które następnie są wysyłane w postaci krótkich komunikatów co 30 min do aplikacji wspomagających pilota lub bezpośrednio do urządzeń awioniki.
Dzięki temu piloci dostają rzetelne autentyczne parametry pogodowe bezpośrednio na pokłady swoich maszyn.
Jak mówi prezes Zarządu Lotniska w Mielcu Łukasz Kalinka, głównym celem inwestycji było podniesienie bezpieczeństwa operacji lotniczych wykonywanych w obrębie lotniska.
– Czujniki instalacji zamontowane zostały w różnych częściach lotniska. Wiązało się to z koniecznością wykonania nowych przyłączy elektrycznych oraz wybudowaniem kilku fundamentów pod maszty z czujnikami. Na potrzeby systemu zainstalowane zostało 5 dodatkowych masztów, na których powieszone zostały czujniki i urządzenia zbierające dane meteorologiczne. Przeniesiony został laser ceilometru czyli urządzenia, które mierzy wysokość podstawy chmur. Zainstalowane zostały widzialnościomierze, które pokazują faktyczną widzialność wzdłuż głównej drogi startowej. To wszystko nie tylko podnosi bezpieczeństwo, ale również otwiera drogę do dalszego rozwoju. Nie jest tajemnicą, że spółka od jakiegoś czasu pracuje nad wdrożeniem systemu instrumentalnego podejścia GNNS, opartego o nawigację satelitarną.
Z danych z systemu AWOS korzystają w głównej mierze pracownicy Służby Informacji Powietrznej AFIS. Kontrolerzy pracujący na wieży mieleckiego lotniska otrzymali aplikację, na której w czasie rzeczywistym wyświetlane są podstawowe parametry takie jak m.in.: ciśnienie, prędkość kierunek i porywy wiatru, widoczność, czy temperatura.
Lotnisko w Mielcu od kilku miesięcy testowało ten system. Po próbach zakończonych sukcesem postanowiono w pełni zakupić nowoczesne oprogramowanie.
Inwestycja kosztowała ok. 325 tys. złotych i w całości została pokryta ze środków lotniska.