Oszuści najczęściej wykorzystują łatwowierność seniorów, którzy wychodzą z takich spotkań z niepotrzebnymi urządzeniami kupionymi po zawyżonych cenach. A potem ze zwrotem czy reklamacją często jest spory problem.
Do miejskiego rzecznika konsumentów w Tarnowie urywają się telefony od osób, które zostały wprowadzone w błąd.
– Najczęściej problem dotyczy tego, że w domu porozmawiają z bliskimi i okazuje się, że te osoby przepłaciły za zakupiony towar i chcą odstąpić od kupna. Wśród tak kupionych produktów ostatnio to są materace, sprzęt AGD, odkurzacze – mówi Edyta Wawryka, miejski rzecznik konsumentów w Tarnowie.
Uważajmy także przy płatności na raty. Dokładnie przeczytajmy umowę i załączniki, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów.
– Należy pamiętać, że w przypadku umów zawieranych na pokazach, konsument ma prawo w ciągu 14 dni odstąpić od takiej umowy – przypomina rzecznik konsumentów.
– Tutaj decydując się na takie odstąpienie w pierwszej kolejności powinniśmy przesłać na adres przedsiębiorcy bądź wskazany przez niego adres korespondencyjny oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sugeruję, aby takie odstąpienie wysłać listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru, a następnie nie oczekując na kontakt ze strony przedsiębiorcy, należy takie rzeczy zwrócić.
Jak dodaje Edyta Wawryka, warto również wykonać dokumentację fotograficzną odsyłanych produktów.
Często tego rodzaju sprawy kończą się w sądzie i pomimo postanowienia na korzyść konsumenta, niejednokrotnie są problemy ze zwrotem pieniędzy przez przedsiębiorcę.