Wizyta u fryzjera w obecnych czasach może okazać się ryzykowna, dlatego też zwraca się dużą uwagę na bezpieczne zachowanie oraz właściwe przygotowanie placówki w zakresie m.in. dezynfekcji. Obowiązują zasady bezpiecznej wizyty, które są przestrzegane przez wszystkie liczące się salony fryzjerskie.
Jak salony fryzjerskie dbają o bezpieczeństwo pracowników i klientów?
W czasie pandemii trzeba wiedzieć, jak bezpiecznie korzystać z dostępnych usług. Salony fryzjerskie działają obecnie w normalny sposób, ale podejmowanych jest szereg działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa klientów i pracowników. Przestrzeganie kilku ważnych zasad nie jest trudne, a pozwoli uniknąć ryzyka.
Jedną z dobrych praktyk jest umawianie się na wizyty przez internet. Klienci otrzymują dokładne wytyczne co do terminu, w jakim mają odwiedzić salon. Podobnie funkcjonują np. usługi kosmetyczki czy fizjoterapeuty. Dzięki temu w poczekalni każdorazowo znajduje się przepisowa ilość osób i mogą one zachować zalecany dystans. Czas oczekiwania na wizytę jest krótszy, unika się też długich kolejek niepożądanych w miejscach publicznych.
W salonach fryzjerskich obowiązują ogólne zasady bezpieczeństwa dotyczące przestrzeni publicznej. Często poszczególni fryzjerzy przyjmują jedynie stałych swoich klientów, co może być problematyczne dla kogoś nowego. Bierze się pod uwagę obowiązujący terminarz salonu fryzjerskiego. W trakcie wizyty w salonie przebywa jedynie umówiony klient, nie wpuszcza się osób towarzyszących – jeśli chcą, mogą ewentualnie poczekać na zewnątrz.
Bezpieczeństwo i higiena podczas wykonywania usługi
Fryzjerzy noszą odzież ochronną, na którą składa się fartuch lub rodzaj kitla oraz maseczka na twarz. Zakładania maseczek wymaga się też od większości klientów, dzięki temu obie strony mogą czuć się bezpiecznie. Niezbędnym elementem wyposażenia stały się rękawiczki jednorazowe. Nie zastąpią one mycia rąk, które stanowi kolejną istotną czynność w pracy fryzjera, ale zabezpieczą przed przenoszeniem drobnoustrojów i zanieczyszczeń pomiędzy różnymi powierzchniami.
Stanowiska pracy są na nowo sprzątane i odkażane po każdym kliencie, podobnie jak i narzędzia oraz kosmetyki, z których korzysta fryzjer. Jeśli przyrządy mogą być jednorazowe, wyrzuca się je po wykonaniu usługi. Jeśli nie, niezbędna jest ich sterylizacja przed ponownym użyciem. Dla bezpieczeństwa na wyposażeniu fryzjera powinno więc być odpowiednio dużo poszczególnych produktów i narzędzi.
Dla wszystkich osób odwiedzających salon powinna być dostępna dezynfekcja rąk w wybranej formie – mogą to być dozowniki płynu odkażającego w odpowiednich miejscach lub automaty, pod które wystarczy przesunąć dłonie. Dla klientów przygotowane są też maseczki i rękawiczki na wypadek, gdyby nie dysponowali swoimi.
Bezpieczna usługa, czyli odpowiednio wyposażony salon
Nowoczesne salony kosmetyczne i fryzjerskie bywają naprawdę świetnie wyposażone. Obecnie nie grozi im ponowne zamknięcie, w związku z czym właściciele dbają o to, by klienci mogli korzystać z najwyższej jakości urządzeń, przyrządów oraz oczywiście mebli. Ważne jest, by wyposażenie było nie tylko efektowne, ale też profesjonalne i dostosowane do obecnych wymagań.
Funkcjonalny salon powinien dysponować np. urządzeniami do dezynfekcji, dzięki którym możliwe będzie sterylizowanie sprzętów i akcesoriów po każdym kliencie na miejscu – ułatwi to i przyspieszy pracę. Takie wyposażenie wpływa na jakość serwowania usług i podnosi ogólne parametry bezpieczeństwa. Pracownicy i klienci powinni mieć również dostęp do bieżącej dezynfekcji dłoni.
Wewnątrz pomieszczeń służących do realizacji usługi w salonach mogą być ustawione przepierzenia lub parawany, oddzielające od siebie poszczególne stanowiska. Te elementy są wymagane przez ministerstwo rozwoju i znacznie zwiększają bezpieczeństwo i higienę pracy. Podobne występują u kosmetyczki czy fizjoterapeuty, gdzie pełnią tę samą funkcję.
Bezpieczne salon fryzjerski i dobre praktyki
Bezpieczeństwo wizyty u fryzjera zależy też od tego, jak będą zachowywali się pracownicy salonu oraz klienci. Salon to miejsce publiczne, należy więc przestrzegać zarówno ogólnych zasad dobrego wychowania, jak i przyjętych norm społecznych. Nie można kichać ani kasłać w bezpośrednim otoczeniu drugiej osoby, unikać dezynfekowania rąk czy też noszenia maseczek bez wyraźnego powodu, korzystać z usług fryzjera będąc chorym itd.
W salonie fryzjerskim nie powinno się korzystać z telefonów komórkowych i obowiązuje to zarówno klienta, jak i pracowników. Jest to nie tylko niegrzeczne, ale też może nieść ze sobą ryzyko zagrożenia zdrowia (telefony mogą mieć na powierzchni liczne i groźne drobnoustroje). Telefon najlepiej jest ściszyć, a nawet wyłączyć. Pewien wyjątek stanowią ważne rozmowy, ale nie można np. przeglądać mediów społecznościowych lub grać w gry internetowe.
W czasach pandemii salony fryzjerskie w Nowym Sączu okazują się bardzo bezpieczne dzięki zwracaniu większej uwagi na dobre praktyki, na przykład rezerwacje wizyt u fryzjera z wykorzystaniem internetu czy telefonu. Rezerwacja online nie wymaga od klienta wychodzenia z domu bez potrzeby, a fryzjerzy mogą dużo łatwiej zaplanować pracę każdego dnia.
Przygotowanie pracowników salonów fryzjerskich a covid
Bez wykwalifikowanych i świadomych pracowników mogłoby być trudno uniknąć zagrożenia, dlatego też właściciele salonów dbają o dostęp do szkoleń i stałą edukację zatrudnionych osób. Można tu wspomnieć chociażby naukę używania programów komputerowych do zdalnej rezerwacji wizyt. Pracowników szkoli się również w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem trudniejszych, obecnych warunków.
Bezpieczna wizyta u fryzjera w Nowym Sączu staje się rzeczywistością dzięki właściwemu wyposażeniu salonów, wysokim kwalifikacjom pracowników oraz świadomości klientów. Te trzy składowe pomagają utrzymać bezpieczeństwo na najwyższym poziomie i zapobiec wzrostowi zakażeń koronawirusem.