Chciała sprzedać meble przez Internet. Oszust ukradł jej prawie 3 tysiące złotych!

kobieca dlon pisze na klawiaturze

Mieszkanka Sądecczyzny chciała sprzedać meble na jednym z portali ogłoszeniowych. Niestety zamiast zyskać, kobieta straciła swoje pieniądze. Oszuści wypłacili z jej konta 2 700 złotych. Policja przestrzega by nie tylko robiąc zakupy ale też sprzedając przez Internet zachować ostrożność.

Kilka dni temu do sądeckiej Policji zgłosiła się kobieta, która została oszukana przez kupującego. 43-latka wystawiła na sprzedaż komodę i toaletkę w internetowym serwisie ogłoszeniowym, po czym bardzo szybko otrzymała wiadomość od osoby zainteresowanej ofertą. Rzekomy kupujący przekonywał, że właśnie dokonuje wpłaty przez serwis i żeby otrzymać pieniądze, kobieta musi to potwierdzić klikając w link, który przesłał jej w wiadomości SMS. Po tym jak weszła na podlinkowaną stronę, wybrała ikonkę swojego banku i została przekierowana do jego fałszywej strony. W formularzu uzupełniła wszystkie swoje dane, w tym dotyczące karty płatniczej oraz hasło i login do bankowości mobilnej. Kiedy kody aktywacyjne nie zadziałały, a kontakt z oferentem nagle się urwał, kobieta zaczęła się niepokoić. Po zalogowaniu do banku okazało się, że padła ofiarą oszusta, który wypłacił z konta prawie 3 tysiące złotych.

Aby nie stać się łatwym celem dla cyberprzestępców, gdy sprzedajesz towar:
– dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
– zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości – czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
– negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
– nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS) od osób zainteresowanych kupnem;
– sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak! – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę 'o” cyfrą zero);
– nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK,
– nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
– towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany.

W przypadku, gdy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, powiadom o tym Policję.

Exit mobile version