Z lutego przyszłego roku na 30 listopada tego roku został skrócony termin składania wniosków na przeprowadzenie w 2022 roku prac przy obiektach wpisanych do rejestru zabytków.
To ważna informacja dla wielu instytucji, w tym parafii, które dzięki tym środkom mogą odnowić zabytki.
– Niezbędnym dokumentem na etapie składania wniosku są ważne pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prace objęte wnioskiem i należy je wcześniej zdobyć – tłumaczy diecezjalny konserwator zabytków, ks. Piotr Pasek.
– Trzeba wcześniej złożyć ten wniosek o dotację – do ostatniego dnia listopada. Jest to bardzo ważna informacja dla wszystkich duszpasterzy, inwestorów i zajmujących się konserwacją, ażeby zdobyć wcześniej pozwolenia z urzędów lokalnych, konserwatorskich na podejmowanie prac, bo jest to obligatoryjnie w celu zdobywania dotacji z urzędu konserwatorskiego.
Muzeum Diecezjalne w Tarnowie będzie się starać w tym roku o dofinansowanie do najstarszej kamienicy w mieście.
– Planujemy podjąć prace związane z pozyskiwaniem dotacji, zarówno z urzędu marszałkowskiego, ministra kultury, dziedzictwa narodowego jako kontynuacja prac konserwatorskich zbiorów oraz z wojewódzkiego urzędu konserwatorskiego. Takim zasadniczym, naglącym problemem jest osuszenie fundamentów najstarszej kamienicy w Tarnowie, w Domu Mikołajowskim, z 1524 roku.
Złożenie wniosku poza obowiązującym, nowym terminem będzie możliwe, jeżeli prace przy zabytku są konieczne z powodu uszkodzenia dzieła sztuki przez pożar czy z powodu jakiejś nawałnicy lub katastrofy budowlanej.