Rozbudowa drogi krajowej nr 73 i przekwalifikowanie jej na drogę ekspresową S73 – to propozycja, którą prezydent Tarnowa przedstawił parlamentarzystom oraz samorządowcom z Małopolski, Podkarpacia i województwa świętokrzyskiego.
Dzięki takim zabiegom mogłaby powstać wschodnia obwodnica Tarnowa. Wówczas stałaby się ona częścią drogi S73, co według władz miasta rozwiązałoby problem z jej finansowaniem, gdyż środki na budowę dróg ekspresowych pochodzą z budżetu państwa.
– Pewnym rozwiązaniem byłoby potraktowanie obwodnicy jako początek drogi S73, czyli nowej drogi ekspresowej, która połączyłaby Kielce, Tarnów, Jasło i Gorlice, dalej przebiegając w stronę granicy ze Słowacją. To jest rozwiązanie, na które są już przygotowane koncepcje, dla których projekty są już przemyślane i ocenione środowiskowo. Potrzebna byłaby decyzja rządu, któryby wykreował i wpisał do programu budowy dróg ekspresowych właśnie taką drogę – dodaje prezydent Tarnowa.
Roman Ciepiela rozmawiał już w tej sprawie m.in. z prezydentem Kielc, Bogdanem Wentą. Kielce również chcą wybudować swoją drogę objazdową i powstał pomysł, by obie obwodnice stanowiły część drogi ekspresowej.
Teraz zwraca się z prośbą o poparcie do lokalnych samorządów z Małopolski, Podkarpacia i województwa świętokrzyskiego.
– Chciałbym zaproponować wspólne działanie, które będzie czysto lobbingowym działaniem, w najlepszym tego słowa znaczeniu, które ma pomóc w wykreowaniu i umocowaniu legislacyjnym, a ostatecznie w realizacji drogi ekspresowej S73 – przedstawia.
Jak przekonuje włodarz miasta, taka inwestycja byłaby w interesie nie tylko tarnowian, ale i miałaby ogromne znaczenie dla rozwoju południowo-wschodniej części kraju.
– Z południa Małopolski i Podkarpacia bardzo trudno dostać się do głównych węzłów komunikacyjnych związanych z autostradą A4. Czas dojazdu do głównych miast w tych województwach jest bardzo długi. Realizacja takiej drogi bardzo by pomogła ogromnej liczbie przedsiębiorców i mieszkańców – mówi Roman Ciepiela.
Prezydent Tarnowa wierzy, że taka koncepcja jest możliwa do zrealizowania. Jako przykład podaje budowę północnej obwodnicy Krakowa.
– Północna obwodnica Krakowa długo była przygotowywana i nie było uwarunkowań formalnych do rozpoczęcia budowy i sfinansowania tego odcinka łączącego S7 z autostradą A4. I okazało się, że jest rozwiązanie legislacyjne. Powstała droga S52, która łączy drogę ekspresową S7 z autostradą i na drugim biegunie, poprzez Wadowice, z Bielskiem-Białą – przedstawia.
Poseł PiS Wiesław Krajewski uważa, że droga ekspresowa to temat zastępczy.
– Władze miasta Tarnowa chyba wywiesili „białą flagę” i szukają innego rozwiązania, żeby nie wkładać swoich środków finansowych, ażeby mimo wszystko zrealizować wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który przebiega przez al. Jana Pawła II. Biorąc pod uwagę, że miasta nie stać na tę inwestycję, szukają innego „wytrychu”, żeby zaspokoić i przedstawić opinii publicznej, że w dalszym ciągu prace trwają na temat wyprowadzenia tego ruchu – mówi.
Jak podaje Roman Ciepiela, głównym źródłem finansowania rozbudowy drogi krajowej nr 73 i przemianowania jej na S73 miałby być Krajowy Plan Odbudowy wraz z Polskim Ładem.