Tarnów: Historia kolei historią miasta

 

160 lat kolei w Tarnowie to 160 lat rozwoju miasta – mówią kolejarze, historycy i inżynierowie, którzy spotkali się na jubileuszowym seminarium w budynku tarnowskiego dworca głównego. Pierwszy parowóz pojawił się na tarnowskiej stacji w 1856 roku. Tarnów liczył wtedy zaledwie 30 tysięcy mieszkańców.

Dzisiejszy budynek dworca powstał dopiero 54 lata później – do użytku oddano go w 1910 roku. Ale to nie jedyny świadek historii kolei w Tarnowie. – W mieście można jeszcze zobaczyć pozostałości dawnej parowozowni – mówi Krzysztof Galas, jeden z uczestników konferencji, który opowiadał o historii tarnowskich parowozowni.

– Obecnie praktycznie są całkowicie zapomniane. Mieliśmy trzy na terenie Tarnowa. Wszystkie są wyburzone, po jednej, najmłodszej, zostały ruiny. Była naprawdę wielką budowlą, mogła obsłużyć prawie sto parowozów. Ślady po niej to pozostałość jednej hali i to tylko częściowa oraz gruzy porośnięte krzakami, drzewami – dodaje Krzysztof Galas.

Parowozownia, o której mowa, powstała w czasie II wojny światowej – wybudowali ją Niemcy. Jej pozostałości znajdują się przy ul. Do Huty, na obszarach stacji obsługi PKP Cargo.

Uroczyste obchody rocznicy 160 lat kolei w Tarnowie zorganizował krakowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP oraz Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa w Krakowie i Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział w Nowym Sączu. Podczas konferencji nie zabrakło także historii powstania kolei na terenie Tarnowa, wykładu o parowozach unikalnej konstrukcji z początków kolei Kraków-Dębica czy wspomnień elektryfikacji linii Kraków-Medyka, a także aktualnych informacji z życia kolei, czyli przebiegu trzeciego etapu modernizacji linii kolejowej E30/C-E30 na odcinku Kraków-Rzeszów.

Posłuchaj Krzysztofa Galasa: