Cyfrowa transformacja w tarnowskiej szkole. Młodzi projektanci imponują projektami

20220314 112554

Roboty zdalnie sterowane przez smartfony, specjalnie zaprojektowane klocki, okulary VR – na takie atrakcje mogą liczyć uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8 w Tarnowie w ramach projektu Humine.

Tarnowska podstawówka dołączyła do grona szkół modelowych, których w Małopolsce jest 22. Ich zadaniem jest stworzenie kompetencji przyszłości i otworzenie młodych umysłów na nowe technologiczne wyzwania.

Jak mówi radiu Marta Malec-Lech z Zarządu Województwa Małopolskiego pomysł projektu Humine narodził się kilka miesięcy temu.

– Projekt, który realizujemy i który będziemy realizować w przyszłości, ponieważ te kompetencje cyfrowe, które dzieci nabyły w trakcie nauczania zdalnego nie mogą zostać zaprzepaszczone. Chcemy by najmłodsi nadal rozwijali się w tych wszystkich cyfrowych działaniach. Świat się zmienia, cyfryzacja następuje w każdej dziedzinie życia. Ci ludzie, którzy teraz uczęszczają do szkoły podstawowej za kilkanaście lat wyjdą na rynek pracy te nowoczesne technologie będą w każdej dziedzinie ich życia i w każdym zakładzie pracy.

Projekt Humine opiera się na 'wyjściu” ucznia z ławki i doświadczenia technologii poprzez tworzenie. Najmłodsi składają roboty w oparciu o gotowe projekty czy tworzą specjalne klocki. Taka forma pracy ma zmienić podejście do zdobywania wiedzy.

Jak mówi prezes Małopolskiego Laboratorium Edukacji Cyfrowej Humine Krzysztof Głomb, jest to pierwszy projekt w Polsce, w ramach którego opracowywana jest metodologia transformacji cyfrowej w szkołach.

– Te pierwsze 22 szkoły, które są w projekcie, ale będą zaraz kolejne 22 szkoły to obszar ciężkiej pracy. To nie jest proste. To, co próbujemy wspólnie zrobić to są rzeczy złożone i przebiegające w kontrze do takich codziennych doświadczeń szkolnych, ponieważ zmieniamy, modernizujemy szkoły na poziomach kilku pól tematycznych. To jest praca projektowa, to są zadania problemowe, to jest wiele utrudniających taką zwykłą, frontalną naukę działań nauczyciela, a za to satysfakcjonujących ucznia działań.

Uczniowie, którzy biorą udział w projekcie są zachwyceni nowym modelem pracy na lekcjach. Jak mówią reporterowi RDN, tworzenie robotów jest czasochłonne, ale sprawia dużo frajdy i satysfakcji.

– Mój robot może łapać różne rzeczy do swojego chwytaka.- Może jeździć i się obracać. Można też go zaprogramować i będzie miał wyznaczony kurs gdzie może pojechać. Tak w ogóle to bardzo mi się podoba. – Największymi zaletami jest to, że ma ekran, na którym można wyświetlać. Ma też czujniki i będzie skręcać jak coś wyczuje. Na starcie żeby wszystko obczaić, na to potrzeba czasu, ale potem już łatwo jest.

Szkoła Podstawowa nr 8 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Tarnowie dostała w ramach projektu dofinansowanie w kwocie 90 tys. zł na zakup sprzętu dydaktycznego potrzebnego do rozwoju programowania. Województwo łącznie przeznaczyło blisko 2 mln złotych na wsparcie szkół w tym zakresie.

Exit mobile version