Młodzi nie czytają? To mit!

bdf1bab4 612b 4a60 ba7e 287391d4b296

Statystyczny Polak przegląda social media przez ponad dwie godziny dziennie. Jednocześnie według badań Biblioteki Narodowej 34 procent badanych Polek i Polaków przeczytało w 2022 roku co najmniej jedną książkę, a 7 procent siedem lub więcej książek. Zaskakujące wyniki czytelnictwa zaobserwowano wśród nastolatków. 72 procent z nich deklaruje, że czyta książki, a aż 18 procent czyta w ciągu roku siedem lub więcej książek.

Młodzi tarnowianie powiedzieli reporterce RDN Małopolska po jakie pozycje najchętniej sięgają.

– Uważam, że młodzież chętnie czyta książki, widzę, że dużo młodych czyta książki, koleżanka obok czyta książki, tylko trzeba się zastanowić jakie to są książki. Ja lubię czytać książki biograficzne, kryminały, chińską literaturę i też horrory. – Ja lubię współczesną literaturę piękną, to są takie klimaty, które najbardziej mi odpowiadają. – Ja z kolei dużo poezji lubię czytać. – Na pewno pomaga to w edukacji, łatwiej jest i też więcej pomysłów wchodzi do głowy, gdy się czyta książki. – Ja bardzo lubię lekturę 'Mały książę” oraz historyczne rzeczy, II Wojna Światowa. – A ja fantastykę. – Ja uważam, że bardzo duża część młodzieży czyta książki i to jest coś co większość robi dla przyjemności. – Właśnie lepsze jest czytanie książek, które my sobie wybierzemy a nie na przykład lektur, bo one są totalnie nudne. – Moim zdaniem młodzież często czyta książki mimo ogólnych stereotypów, że młodzież nie sięga po literaturę, ale uważam, że wolą sięgać do takich książek, które ich interesują niż do tych, które są odgórnie narzucone ze szkoły.

Jak dodaje literaturoznawca, wykładowca akademicki dr hab. Eliza Krzyńska-Nawrocka, młodzież nie przepada za lekturami szkolnymi

– Ma bardzo bogatą półkę beletrystyki, science-fiction, kryminałów, literatury obyczajowej. Zarówno ta młodsza jak i starsza młodzież uwielbia opowieści, w których dużo się dzieje i które wciągają w inny świat, albo takie, które tłumaczą jak poradzić sobie we współczesnym świecie. Zarówno z pracy z uczniami szkół średnich i studentami wiem, że bywają tacy, którzy czytają do poduszki, czytają dużo i to cieszy.

O tym jak ważne jest czytanie we współczesnym, cyfrowym świecie, czy tradycyjna książka ma szansę konkurować z mediami społecznościowymi i atrakcjami wirtualnej rzeczywistości oraz jak książki wpływają na rozwój, zdrowie psychiczne oraz edukację i relacje rodzinne dyskutowano podczas konferencji 'Miejsce tradycyjnej książki we współczesnym świecie” w Bibliotece Pedagogicznej w Tarnowie.

Jak mówi psycholog rodzinny i logoterapeuta z fundacji Auxilium Agnieszka Szymańska, czytanie to forma wspomagania rozwoju dziecka i wzmacniania więzi rodzinnych.

– Faktycznie jest to bardzo dobra okazja do budowania takiego podstawowego poczucia bezpieczeństwa, ponieważ podczas czytania książek uruchamia się wiele mechanizmów, funkcji psychicznych może się kształtować, na przykład rozwój emocjonalny, gdzie rodzic rozmawia o odczuciach, emocjach bohaterów. Poszerzają się jego doświadczenie, bo tak traktujemy czytane historie jako doświadczenia, które przeżywamy. Nasz mózg traktuje je tak samo jak byśmy brali w nich udział.

Jak podkreśla dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Tarnowie Beata Kania, czytelnictwo kształtuje się od najmłodszych lat.

– Chodziło nam o to, żeby pokazać jak ważne jest na tym wczesnym etapie wdrażanie dziecka w kontakt z książką. Żeby poznali te ważne aspekty, które są związane z czytaniem książek, poznawczy, emocjonalny, kulturowy. To wszystko dziecko pozyskuje dzięki książkom, które są czytane najpierw przez rodziców od najwcześniejszych lat. Kształtuje to mowę, rozwija ich wyobraźnię, umożliwia poznawanie świata. Potem ta ciekawość świata przekształca się w samodzielne czytanie, przynajmniej na to liczymy, że będzie to ciągle podtrzymywane.

Jak dodaje polonistka, historyk, bibliotekarz, dyrektor szkoły i radna Województwa Małopolskiego Anna Mikosz, czytanie wpływa na wyniki z innych przedmiotów w szkole.

– To najważniejsza umiejętność, której dziecko uczy się w szkole. Czytanie i rozumienie czytanego tekstu. Jeśli dziecko kocha czytanie, rozumie czytany tekst to unika niepowodzeń szkolnych ponieważ to właśnie czytanie decyduje o jego wynikach. Zrozumienie czytanego tekstu powoduje, że dziecko lubi inne też przedmioty, ponieważ czytanie przewija się na każdym przedmiocie. Jest ono bazą, podstawą, fundamentem sukcesów z innych przedmiotów.

Konferencje odbędą się jeszcze: 21 marca w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Nowym Sączu, a 22 marca w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Organizowane są one w ramach projektu “Najmłodsi Małopolanie lubią czytanie” i finansowane z budżetu Województwa Małopolskiego.

Projekt „Najmłodsi Małopolanie lubią czytanie” Biblioteka Pedagogiczna w Tarnowie, przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego, realizuje od 2021 r. Wymiernym efektem dwóch dotychczasowych jego edycji są bezpłatne publikacje skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ich rodziców i nauczycieli („Bliżej książki, bliżej siebie”) oraz uczniów klas 4-6 (komiks „Jachu i Spółka w magicznej Krainie Słów”). Adresatem planowanej trzeciej odsłony projektu będzie młodzież.

Exit mobile version