Konto osobiste – po co jest i jak wykorzystać pełnię jego możliwości?

internet banking online payment technology concept

Współcześnie trudno o zarządzanie swoimi finansami bez konta osobistego, a w wielu przypadkach wydaje się to po prostu niemożliwe. Własny rachunek jest bardzo popularnym produktem finansowym i można znaleźć go w ofercie każdego banku komercyjnego. Zakładając konto, warto poświęcić chwilę, aby wybrać najlepszą opcję, która pozwoli efektywnie zarządzać pieniędzmi. Jak to zrobić?

Konto osobiste – podstawy i najważniejsze informacje

Bardzo często słyszy się o rachunku rozliczeniowo-oszczędnościowym. Jest to nic innego jak znane wszystkim konto osobiste. Obecnie ciężko wyobrazić sobie życie bez własnego rachunku. Konsumenci używają go do tego, aby przechowywać środki finansowe i nimi dysponować. Zgodnie z danymi z 2021 roku, które udostępnił Bank Światowy, konta osobiste ma już 96% Polaków. 

Do czego konsumenci wykorzystują swój rachunek? Wraz z dołączoną kartą i dostępem do aplikacji mobilnej lub bankowości elektronicznej służy im m.in. do robienia przelewów (np. opłat za wynajem lokalu, mieszkania czy media), robienia zakupów online czy kupowania w sklepach stacjonarnych. Na rachunek ROR konsumenci otrzymują również swoje wypłaty w ramach pracy zawodowej, emerytury czy renty.

Zważywszy na powszechność tego produktu finansowego, bardzo często banki udostępniają klientom oferty kont o korzystnych warunkach. Co więcej, zachęcają konsumentów do wybrania proponowanych opcji rachunku ROR licznymi promocjami.

Konto osobiste – za co bank może pobierać opłaty?

Konto osobiste jest produktem, wobec czego nie powinien dziwić fakt, że korzystanie z rachunku wymaga podpisania umowy z bankiem oraz regulowania ustalonych w niej opłat.

Jednymi z kosztów, które mogą, ale nie muszą wynikać z posiadania rachunku ROR, są koszt otwarcia i prowadzenia konta. Bywa jednak, że wiele placówek oferuje swoim klientom opcję prowadzenia rachunku bez opłat bezwarunkowo lub po spełnieniu określonych ustaleń.

Kolejna kwestia to opłaty za wydanie karty i korzystanie z niej oraz koszty wypłat pieniędzy z bankomatów. Również w tym przypadku można znaleźć wiele ofert, które uwzględniają bezpłatne korzystanie z takich usług. Najczęściej wiąże się to jednak z koniecznością spełnienia takich warunków jak wykonanie minimum kilku płatności kartą w ciągu miesiąca albo zrobienie transakcji o jakiejś ustalonej minimalnej wartości.

Istotną kwestią jest także tabela opłat i prowizji, dotycząca m.in. przelewów. Koszty takich operacji mogą różnić się w zależności od trybu i rodzaju transakcji. Wyszczególnia się m.in. przelewy wewnętrzne, zewnętrzne standardowe, ekspresowe oraz zagraniczne.

Ranking kont osobistych – sposób na wybór najlepszej oferty

Na wstępie należy zaznaczyć, że osoba korzystająca z ofert banku w celu założenia konta jako konsument jest chroniona przez przepisy prawne. Warto zdawać sobie z tego sprawę, aby dokonywać świadomych wyborów zakupowych.

Rozsądnemu wyborowi rachunku bankowego sprzyja korzystanie z porównywarek i rankingów online. Przykładowo aktualny ranking kont osobistych dostępny pod adresem internetowym www.bankier.pl/smart/konta-bankowe to narzędzie, które klasyfikuje konta, porównując takie kwestie jak:

Narzędzie pozwala również na analogiczne porównanie specyficznych ofert kont „Dla dziecka”, „Dla młodych” i „Dla seniora”. Wybierając rachunek bankowy, najlepiej wziąć pod uwagę także kwestię częstotliwości korzystania z poszczególnych usług.

Klient powinien zastanowić się, które funkcje konta są mu najpotrzebniejsze, a następnie zdecydować się na opcję udostępniającą je na optymalnych warunkach. W niektórych przypadkach korzystnym rozwiązaniem będzie rozważenie dodatkowego prowadzenia konta walutowego albo oszczędnościowego (oprócz rachunku ROR).

Obecnie dla większości konsumentów bardzo ważne jest również, aby konto osobiste pozwalało na wykonywanie szybkich transakcji mobilnych. Znaczna część banków oferuje taką możliwość, jednak wciąż istnieją instytucje, które nie mają jej w swojej ofercie.

Konto osobiste z aplikacją mobilną a efektywne zarządzanie funduszami

Większość placówek wraz z podpisaniem umowy udostępnia swoim klientom aplikację bankową. Przed wyborem konkretnej oferty najlepiej zwrócić uwagę na funkcjonalność tego oprogramowania, ponieważ będzie ono stanowiło narzędzie do zarządzania środkami zgromadzonymi na koncie.

Zgodnie z danymi opublikowanymi w Raporcie NetB@nk (2022 rok) blisko 19,3 mln Polaków korzysta obecnie z aplikacji bankowych. Oznacza to, że coraz mniej osób załatwia swoje sprawy za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Ponad 10% z nich w ogóle nie loguje się na swoje konto przy pomocy strony placówki na komputerze czy laptopie.

Jaka powinna być aplikacja bankowa? Przede wszystkim przystępna w obsłudze, intuicyjna i w pełni czytelna. Użytkownik ma mieć możliwość bezproblemowego i sprawnego zalogowania się na swoje konto za jej pośrednictwem i korzystania z pełni funkcjonalności narzędzia (w szczególności takich jak wykonywanie transakcji czy sprawdzanie historii przelewów).

Ponadto dobrze, jeśli z poziomu aplikacji można korzystać z dodatkowych usług, które ułatwiają sprawne zarządzanie swoimi finansami. Przykładem jest podsumowanie wydatków i wpływów na rachunek w określonym przedziale czasowym, które da się wykorzystać do planowania budżetu. Niektóre z nich dodatkowo dzielą wydane pieniądze na poszczególne kategorie, np. zakupy spożywcze, rachunki, rozrywka czy odzież.

Inna przydatna opcja to zarządzanie swoimi kartami płatniczymi. Użytkownik przy pomocy aplikacji może np. zamówić nową kartę albo zablokować tę, z której korzysta w przypadku jej utraty.

Wiele z nich udostępnia również takie usługi jak kantor online, narzędzia służące do inwestowania albo funkcje wyznaczania celów oszczędnościowych. Klient samodzielnie wpłaca pieniądze na ich poczet lub wybiera opcję stałych zleceń, wobec czego aplikacja pobierze środki na określony cel automatycznie.

Artykuł powstał przy współpracy partnera zewnętrznego.
Exit mobile version