Nowy Sącz/Brzesko: Dwa razy powstała ta sama koncepcja „Sądeczanki”?

 

Jest już pięć wariantów nowej drogi z Nowego Sącza do Brzeska, ale zanim przejedziemy nową trasą może minąć nawet 8 lat. Politycy opozycji uważają, że takie studium korytarzowe było już gotowe za kadencji wcześniejszego rządu. Z kolei działacze koalicji rządzącej zwracają uwagą na to, że ich poprzednicy mieli 8 lat na zbudowanie nowej trasy.

Firma z Wielkiej Brytanii przygotowała 5 wariantów nowej drogi z Nowego Sącza do Brzeska z czego dwa są wyznaczone po nowej trasie. Pozostałe w mniejszym lub większym stopniu pokrywają się z obecną krajówką nr 75. Jest też opcja poprowadzenia tej ulicy tunelem pod górą Just. Tak czy inaczej, to dopiero teoria, a według Marka Sowy, posła Nowoczesnej, podobna dokumentacja była już gotowa za kadencji poprzedniego rządu i samorządu. Marek Sowa był wtedy marszałkiem Małopolski.

Jest to praca, która już dawno została zrobiona. Szkoda trzech lat, bo teraz moglibyśmy się już zajmować zabieganiem o decyzje środowiskowe. Zamówienie tej dokumentacji nie przybliżyło terminu budowy tej drogi – mówi Sowa.

Do tej wypowiedzi odniósł się Arkadiusz Mularczyk.  – Trzeba podkreślić, że Platforma Obywatelska rządziła przez 8 lat w Polsce, a w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie rządzi dalej. Marszałek Sowa był najważniejszym politykiem PO w Małopolsce i miał wszelkie możliwości formalne i nieformalne wywierania wpływu na urzędnikach, żeby ta droga powstała – oponuje poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Droga znalazła się w harmonogramie prac Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dopiero w kadencji tego rządu. Jednak Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka GDDKiA, przyznaje, że podobna koncepcja tak zwanej Sądeczanki trafiła wcześniej do tego urzędu i jest brana pod uwagę. – Dokumenty, które przekazał nam Urząd Marszałkowski są wykorzystywane przy tym projektowaniu, ale one nie były tak szczegółowe – mówi rzeczniczka. Zaprasza też do konsultacji społecznych i wypełniania ankiet związanych z nową drogą. – W tej ankiecie są pytania dotyczące wariantów drogi i jest pytanie, który z nich jest najbardziej korzystny. Są też pytania związane z pozytywami i mankamentami budowy tej trasy, na co powinno się zwracać uwagę, etc. – dodaje.

Ankiety znajdziecie na stronie internetowej dk75.pl. Koszt nowej drogi podawany był wstępnie na 1,5 mld złotych, ale tak naprawdę nie da się go w tym momencie oszacować, bo będzie on zależał od wybranego wariantu trasy i od tego, jakie będą ceny materiałów budowlanych w momencie rozstrzygnięcia przetargu. Do niego jeszcze daleko, bo co najmniej dwa lata. Maksymalnie droga powinna powstać za 8 lat. Do 2023 trzeba wydać pieniądze, za które będzie budowana, ale ten termin może być przedłużony do 2025 roku. Politycy z partii Jarosława Kaczyńskiego chcą, żeby jeszcze w tej kadencji została wbita pierwsza łopata.

Posłuchaj Marka Sowy:

Posłuchaj Arkadiusza Mularczyka:

Posłuchaj Iwony Mikrut-Purchli:

Jakub Węgrzyn