Region tarnowski: Uczą jak być Cyfrowobezpieczni

 

9 na 10 uczniów korzysta z Internetu, a niemal połowa z nich jest on-line non stop. Projekt Cyfrowobezpieczni.pl – Bezpieczna Szkoła Cyfrowa pokazuje im, jak ten czas spędzić bezpiecznie. Bo choć Internet to ogromne źródło informacji i dla wielu okno na świat, to czyha w nim również wiele zagrożeń, na które narażeni są zwłaszcza młodzi, nieświadomi użytkownicy.

Walka z tą nieświadomością to jedno z głównych założeń projektu. Uczniowie szkół z całej Polski, które biorą w nim udział, dowiadują się m.in. jakich stron unikać, dlaczego warto chronić swoje dane zarówno osobowe, jak i te przechowywane w pamięci komputera, jak bezpiecznie korzystać z innych urządzeń cyfrowych, a także jakie zachowania innych użytkowników mogą być dla nich niebezpieczne. A rodzice i nauczyciele, dowiadują się jak reagować, gdy dziecko spotyka np. taka sytuacja: – Napisała do mnie kiedyś dziewczyna. Mówiła, że jest moją koleżanką i chciała się spotkać. Napisałam jej, że jej nie znam i powiedziałam rodzicom – opowiada reporterce RDN Małopolska jedna z uczennic podstawówki w Rzuchowej koło Tarnowa. – Kim mogła się okazać ta osoba – pytamy. – To mógł być na przykład porywacz – odpowiada dziewczynka.

Niestety, nie wszyscy mają świadomość tego, że osoba po drugiej stronie może nie być tym, za kogo się podaje. – Ostatnio uczeń powiedział, że mama zapytała, czy może mu sprawdzić telefon. Tłumaczył, że tylko rozmawia z kolegami. Zapytałam wtedy, czy zorientowałby się, gdybym to ja podszywała się pod jego kolegę. Bo takie rzeczy się przecież dzieją – mówi Monika Steindel, pedagog w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Rzuchowej i chwali postawę rodzica, który interesuje się tym, co jego dziecko robi w sieci. Jak mówi, nie wystarczy zajrzeć do pokoju i zapytać „co robisz”, sprawdzić historię przeglądania, a przede wszystkim rozmawiać z dzieckiem. – To powinno być na pierwszym miejscu. Trzeba uświadomić dzieciom, co na nie czyha. Zakaz też niewiele da. Bo dziecko znajdzie sposób, by w tym Internecie zaistnieć. To powinna być ostateczność – mówi Monika Steindel.

A nieuczciwi rozmówcy to tylko jedno z zagrożeń, jakie może spotkać dziecko w sieci. To także kradzieże danych osobowych, oszustwa, hejting, seksting czy głośne ostatnio gry, w których, by przejść do kolejnego etapu wirtualnej „zabawy” dziecko musi np. odkręcić gaz w mieszkaniu w tzw. „realu”. To ekstremalna sytuacja, ale zarazem bardzo realne zagrożenie, bo jak mówi pedagog Monika Steindel, dzieci bardzo łatwo wchodzą w internecie w ślepą uliczkę. – Nieświadomie, z ciekawości klikają, te strony ich do tego sprytnie zachęcają. A potem często trudno się z czegoś wycofać. To skomplikowane nie tylko dla dziecka, ale i dorosłego –  dodaje.

Cyfrowobepieczni.pl ma pokazać, jak nie wpaść w taką spiralę. To projekt stowarzyszenia Miasta w Internecie. Uczestniczą w nim szkoły z całej Polski, w tym wiele z regionu tarnowskiego. Do tej pory wzięło w nim udział ponad 54 tysiące uczniów. Więcej o nim wkrótce na antenie RDN.

Posłuchaj relacji:

Katarzyna Cygan

plakat_final_cyfrowi

Fot.: Cyfrowobezpieczni.pl